Kalamullah

Kalamullah

Wednesday, August 18, 2010

Solat akan menjadi Nur


Dunia pada hari ini telah membeliakkan mata melihat hakikat ummat Islam ditindas.
Oh, maafkan saya, dunia pada hari ini tertidur, sambil ummat Islam dipijak dan dinista. Seolah-olah tiada yang menyedari, akan hakikat pengkhianatan hak manusia yang konon-kononnya menjadi perjuangan aktivist keamanan dunia sedang berlaku dengan dahsyatnya.

Hoho.. bulih tahan lagik ayat karangan bm nih. :)

Hrm... Sebelum kite pg jauh-jauh, bincang masalah Islam dah tak sehebat dulu, Islam tak diterima dalam politik ke ape ke, apa kata kita bincang bende small scale, yang mana benda macam nih pun, kita masih tidak berjaya selesaikan. Amacam?

Erm.... Solat kita, apa khabar ek? Sihat ke dalam bulan ramadhan nih? Harap-harapnya, sempena ''Bazaar Shahru Ramadon" nie, makin 'berisi' lah solat-solat kita ye. Sabda Rasulullah,

Pada hari Hisab, solat akan menjadi nur kepada orang yang mengejarkannya;...

dan Allah pun kan dah cakap,
إِنَّ ٱلصَّلَوٰةَ تَنۡهَىٰ عَنِ ٱلۡفَحۡشَآءِ وَٱلۡمُنكَرِ‌ۗ

"... Sesungguhnya, solat itu mencegah dari perbuatan keji dan mungkar....."
Al-Ankabut, 29:45



Maka, sebelum kita berfikir jauh-jauh cara mencegah kemungkaran, jom kita tengok bab solat kita dulu, nak? :)

Eh, jangan salah sangka tau! Masalah ummat sekarang(lalai, leka, lari dari kefahaman Islam sebenar, buang bayi, saling bertelingkah, tidak bersatu, bla bla bla.....) semuanya berpunca dari masalah gagal menghayati makna dan tujuan solat.
Eh, x percaya ke? Betul la!
Nanti kita akan korek dalam-dalam tajuk nih. Kita akan tengok, macam mana dengan solat, mampu mengatasi semua permasalahan tu.
Ok? Tapi, syaratnya, kita kenalah menghayati solat kita ni dulu.
Kenalah memahami tujuan kita solat lg. Barulah boleh pergi apa 'kuasa' yang ada dalam solat.

Kalau tambah tolak pun tak betul lagi, takkan dah nak ajar yang matematik boleh cipta bom. betul tak? hihihi

Ok, ni ada fakta yang rasanya seeeemmmmuuuuaaaaa orang dah tahu.
Solat berjemaah, lebihnya darjat dari solat sendirian, sebanyak 27 kali.
Maka, marilah kita solat jemaah di masjid!

Hrm... tapi kan...
Allah ada kata,

إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَلَمْ يَخْشَ إِلَّا اللَّهَ
فَعَسَىٰ أُولَـٰئِكَ أَن يَكُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِينَ
Hanyasanya yang layak memakmurkan (menghidupkan) masjid-masjid Allah itu ialah orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat serta mendirikan sembahyang dan menunaikan zakat dan tidak takut melainkan kepada Allah, (dengan adanya sifat-sifat yang tersebut) maka adalah diharapkan mereka menjadi dari golongan yang mendapat petunjuk. At-Taubah, 9:18


Eh eh! Perasan tak? Allah cakap, orang-orang yang layak memakmurkan masjid Allah itu hanyalah orang-orang yang ciri-cirinya dinyatakan diatas. Waah!

huhu.. Bila reflek balik, baru sedar..
"Sejauh mana aku beriman kepada Allah?
Adakah aku benar-benar ma'rifat akan-Nya? Apakah aku benar-benar memahami hakikat kebesaran-Nya? Siapa Allah? Kenapa aku perlu tunduk kepadaNya? Sudahkah semua persoalan ini terjawab?

Sejauh mana pula aku beriman pada hari akhirat? Takutkah aku dengan azab api neraka? Bergetarkah hati dan jantungku, bila perkataan "JAHANNAM" itu disebutkan dalam bait-bait perkataanNya dalam Quran? Apakah aku benar-benar memahami dan menghayati nikmat syurga, sehingga aku sanggup melakukan apa sahaja untuk mendapatkannya?

Oh.. patutlah selama ini, bila sahaja aku pergi masjid untuk solat jemaah, pasti tidak dapat istiqamah. Pasti sahaja esok lusa, aku akan rasa malas. Akan timbul rasa tidak mahu pergi. Oh tuhan, nyatalah aku ini terlalu jahil tentang Mu!"

Huhu.. tapi kalau macam nih, kira bukan semua orang la layak solat dekat masjid? Kira bukan semua orang la layak untuk dapat pahala 27 kali ganda tu dekat masjid? Habis tu, macam mana pulak solat dapat cegah kemngkaran? Macam mana pulak solat tu cahaya?

Hrm... Ingin tahu jawapan-jawapan nya?
Stay tuned!
Ikuti sambungannya nanti!




1 comment: