Kalamullah

Kalamullah

Thursday, August 19, 2010

Apa itu Beriman Kepada Allah?


Wah, mudah-mudahan, di dalam bulan Ramadhan yang penuh barakah ini, kita sama-sama cuba memperbanyakkan kegiatan-kegiatan yang bisa membawa ridhoNya kedalam jiwa.

Harap-harapnya, dapatlah diambil jis-jis dari perkongsian ini ya. Makna dan erti keimanan.

Seperti yang ditulis dalam post sebelum ini, sesungguhnya Allah sendiri membezakan, hamba-hambaNya dalam kalangan orang-orang yang pergi bersolat ke masjid itu. Cuba bayangkan, orang yang pergi solat di masjid itu dah la tidak ramai, itupun, Allah tetap menapis lagi, siapa diantara mereka, yang benar-benar layak untuk mengimarahkan rumah-Nya.

Fikirkanlah.

Kata Allah, orang-orang yang layak ini, adalah mereka yang beriman kepada Allah.

"Aik? Bukankah solat itu sendiri sudah cukup untuk membuktikan yang kita beriman kepada Allah? Ada ke orang yang tak beriman nak solat? Orang beriman tapi tak solat tu, adalah!"

Jadi, apa sebenarnya maksud beriman kepada Allah?

Apakah dengan solat, belum cukup untuk membuktikan keimanan kita kepadaNya?

Ibnul Qayyim rahimahullah mengatakan,

“Sesungguhnya dalam hati terdapat sebuah robekan yang tidak mungkin dapat dijahit kecuali dengan mengadap penuh kepada Allah s.w.t. Di dalamnya juga ada sebuah keterasingan yang tak mampu diubati kecuali dengan menyendiri bersama Allah. Di dalam hati juga ada sebuah kesedihan yang tidak akan mampu diseka kecuali dengan kebahagiaan yang tumbuh kerana mengenal Allah dan ketelusan berinteraksi dengan-Nya. Di dalam hati juga terdapat sebuah kegelisahan yang tidak mampu ditenangkan kecuali dengan berhimpun kerana Allah dan pergi meninggalkan kegelisahan itu menuju Allah. Di dalam hati, juga terdapat gejolak api yang tidak mampu dipadamkan kecuali oleh keredhaan akan perintah, larangan, dan keputusan Allah, yang diiringi dengan ketabahan dan kesabaran sampai tiba saat perjumpaan dengan-Nya.”

Itulah dia erti keimanan.
Yang mana, tanpa perasaan ini, hati kita akan terasa seolah dirobek dengan kekasaran jahiliah, terasing dengan kegelapannya, sedih, gelisah dan bergejolak tatkala jahiliyah itu menyapa. Hanya dengan rasa imanlah, hati ini akan kembali tenteram dan bebas dari perasaan-perasaan itu.

Cuba kita pandang langit
Apakah ia punya tiang? Apakah ia pernah bergoyang?

Cuba perhatikan burung-burung yang menari-nari diangkasaraya.
Apakah kita terlalu buta untuk melihat kekuasaanNya?

Oh Tuhan, bukakanlah mata hati kami, untuk kami pupuk rasa rindu dan cinta kepadaMu
Oh Tuhan, tunjukilah hati kami, jalan-jalan untuk kami ma'rifat akanMu

Sesungguhnya, iman ini bukan satu perkara yang dibuat-buat, tapi adalah satu kurniaan, setelah kita berusaha mencarinya. Firman Allah,

قَالَتِ الْأَعْرَابُ آمَنَّا ۖ قُل لَّمْ تُؤْمِنُوا وَلَـٰكِن قُولُوا أَسْلَمْنَا وَلَمَّا يَدْخُلِ الْإِيمَانُ فِي قُلُوبِكُمْ ۖ وَإِن تُطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَا يَلِتْكُم مِّنْ أَعْمَالِكُمْ شَيْئًا ۚ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ
Orang-orang " A'raab (Badwi)" berkata: Kami telah beriman. Katakanlah (wahai Muhammad): Kamu belum beriman, (janganlah berkata demikian), tetapi sementara iman belum lagi meresap masuk ke dalam hati kamu berkatalah sahaja: Kami telah Islam dan (ingatlah), jika kamu taat kepada Allah RasulNya (zahir dan batin), Allah tidak akan mengurangkan sedikitpun dari pahala amal-amal kamu, kerana sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (Al-Hujurat, 49:14)


Nyatalah disini, iman itu bukan sesuatu yang mudah. Yang mudah adalah menjadi Islam. Tapi untuk memperoleh darjat keimanan itu, iman perlu masuk meresap kedalam hati. Dan sesungguhnya, ia akan hanya berlaku, bila si pemilik merayu-rayu, dan meminta dengan penuh ikhlas, untuk memahami dan memperolehnya.

Mungkin sukar untuk difahami, tapi demi sesungguhnya, fikirkanlah. Hanya dengan berfikir, kita mampu memahami bait-bait kalimahNya. Berkali-kali, Allah menegur kita, Afala tatafakkarun! Apakah kamu tidak berfikir! Marilah sama-sama kita hayati. Marilah sama-sama kita selusuri. Makna, dan erti keimanan.

Demi sesungguhnya, dengan keimanan kepada Allah-lah, kita akan dapat menggarap erti sebenar, kehidupan. Lantas, dengan inilah, kita mampu memahami, cara dan qaedah, untuk mengubati ummat.
Wallahua'lam.

Hayatilah bait-bait lagu ini. InshaAllah, sangat terkesan.




1 comment: