Kalamullah

Kalamullah

Saturday, August 21, 2010

Apa cara berterima kasih?


Apa respon anda bila diberi hadiah?
Cuba fikirkan betul-betul, anda diberi dengan hadiah yang sangat beharga, yang tiada bandingannya. Apakah respon anda?

Saya sangat yakin, anda pasti akan berterima kasih. Betul?

Persoalannya, bagaimana caranya untuk berterima kasih?

Jom kita sama-sama bayangkan satu keadaan. Seorang cikgu telah menghadiahkan anda sebuah komputer riba sempena hari kelahiran anda. Sebagai membalas jasa guru itu, paling-paling kurang, cara untuk mempamerkan rasa terima kasih anda, pastilah anda akan menuruti segala perintahnya, menyiapkan segala kerja rumah yang diberinya. Betul? Pastilah anda akan berasa sangat bersalah, seandainya anda gagal untuk menghantar tugasan yang diminta. Pasti akan timbul rasa malu, yalah, anda telah dihadiahkan dengan sesuatu yang sangat beharga, namun apabila diminta untuk melakukan sesuatu yang mudah pun, anda gagal. Pastilah anda khuatir, si pemberi hadiah akan berkecil hati, dan mungkin akan meminta semula hadiahnya.

Maka saya ingin anda samakan situasi dan keadaan diatas dengan keadaan se'orang' pemberi 'hadiah' kepada kita. Pandanglah wajahmu. Anda mendakwa dirimu adalah seorang Islam. Dan saya pasti, kita semua mengakui islam itu adalah satu rahmat. Mana tidaknya, seorang yang bergelar muslim, disayangi tuhannya. tetapi mereka yang tidak, sesungguhnya, belas kasihan itu nyata bukan untuk mereka. Satunya dibalas syurga, dan satu lagi dibalas neraka.
SubhanaAllah, jelaslah, orang yang bergelar islam ini jauh lebih istimewa di depan mataNya, berbanding mereka yang kafir. Bukankah ini merupakan satu nikmat yang sangat besar? Apakah lagi bentuk 'hadiah' yang boleh dibandingkan dengan 'hadiah' ini?
Maka, persoalan timbul, apakah cara kita berterima kasih kepadaNya?

Kalau dalam contoh laptop tadi, cara kita berterima kasih adalah dengan berbuat baik dengan guru itu, kita ikut arahan dan suruhannya, maka kenapa untuk 'pemberi hadiah' yang jauh lebih bernilai ini kita tidak lakukan perkara yang sama?

Ada 2 sebab, mengapa kita tidak melakukan perkara yang dinyatakan diatas.

Satu, kerana kita tidak merasakan bahawa kita telah menerima 'hadiah' yang sangat istimewa daripada-Nya. Kita merasakan, semua nikmat yang kita peroleh, hanya ibarat gula-gula hacks, yang nilainya tidak sampai 10sen sekalipun, dan disitulah puncanya kita tidak tahu erti menghargai. Kes ini banyak, cumanya, ia sangat pelik.
Manusia jenis apakah yang tidak sedar akan nikmat kurniaan-Nya yang jika dihitung maka pastinya tidak dapat dihitung?
Udara yang kita sedut, alam yang kita tengok, hatta jantung dan jasad kita sendiri, adalah 'hadiah' dari-Nya. Apatah lagi nikmat 'Islam', satu anugerah yang tidak ternilai sehingga membolehkan yang hina jadi mulia, yang buta kini melihat dengan mata.
Maka, tanyakanlah, apakah kita 'hadiah' yang kita terima ini tidak bernilai, sehinggakan kita tidak punya rasa untuk 'berterima kasih' kepada-Nya?

Kedua, adalah kerana kita tidak tahu apa perintah dan suruhan-Nya. Kita tidak tahu, apa yang boleh, dan apa yang tidak. Dalam erti kata lain, kita tidak empunya peluang, untuk keluar dari lembah kejahilan, untuk mengetahui yang mana hak dan yang mana batil. Kita tidak tahu apa itu Islam, kita tidak tahu tanggungjawab yang terselindung disebalik kalimah syahadah yang kita ucapkan. Barangkali, kita sendiri tidak tahu, apakah sebenarnya Islam itu, ataupun mungkin, kita kabur dengan pengertiannya.

Sesungguhnya, saya akan sedaya-upaya berusaha, untuk sama-sama membantu mereka yang berada di golongan kedua tadi untuk mengetahui dan memahami segala 'suruhan' si 'pemberi hadiah' kepadanya, supaya nanti, dia bisa berterima kasih kepada-Nya. Insha-Allah.

Tapi, bagi mereka-mereka yang berada dalam golongan pertama tadi, sungguh, tiadalah yang mampu saya lakukan untuk membuka mata anda. Hanya Allah lah yang berkuasa untuk menjadikan dirimu tidak lagi buta, tatkala matamu masih melihat. Tidak lagi pekak, tatkala telingamu masih mendengar. "Fabiayyi ala irabbikuma tukazziban"->Maka nikmat tuhanmu yang manakah ingin kau dustakan?
Oh, orang yang tidak tahu menghargai, bukalah matamu. Moga rahmat Allah senantiasa bersamamu, walaupun dirimu menyombong penuh ego dan nafsu.

Wallahua'alm.

No comments:

Post a Comment