Kalamullah

Kalamullah

Friday, August 20, 2010

Iman dibalas bala?



Salam ukhuwah islamiah. moga keterjalinan yang ada antara hati-hati kita bisa menjadi satu batu loncatan untuk kita semakin dekat dengan-Nya. Sungguh, tiadalah yang lebih diminta dan dirayukan, selain dari keridhoan-Nya.


seperti dalam post sebelum ini, Iman adalah satu perkara yang perlu diusahakan. Ia bukan satu perkara yang boleh dibuat-buat. Ia ibarat satu hasil tanaman, yang perlu diusahakan, yang disiram dan dibaja. Tapi, apa sebenarnya balasan iman? Apakah benar iman itu kunci kepada kebahagiaan dunia akhirat? Ah, lihatlah dunia hari ini, kata-kata itu seolah tidak selari dengan realiti dunia. Apakah ini sekadar satu teori, atau tanggapan semata-mata? Benarkah iman itu kunci kejayaan?

Pandanglah masyarakat hari ini. Kenapa masyarakat muslim masih dipijak? Mengapa Islam tidak tertegak? Lihatlah orang-orang yang berjaya. Yang punya harta, yang bahagia. Adakah mereka berjaya sebab Iman? Ah, sangat tidak kena pernyataan ini!

Lihat negara-negara Islam. Palestin. Tidakkah jihad itu bukti Iman mereka? Tapi, kenapa Palestin tidak berjaya? Kenapa Palestin tidak bahagia? Pakistan. Tidakkah majoriti mereka adalah Islam? Kenapa masih ada peperangan, masih ada pertelingkahan. Pembunuhan. Apakah ini namanya rahmat, ataupun Bala sebenarnya? Lihat afghanistan. Disiat-siat penduduknya dek kerakusan musyrikin. Hah, adakah anda masih ingin mengatakan Islam membawa rahmat, kunci kejayaan? Hatta Malaysia sendiri. Bukankah kita negara Islam? Kita punya ratusan masjid-masjid yang tesergam indah. Inilah buktinya, kita mengagungkan masjid, rumah Allah! Apakah ini masih bukan bukti keimanan? Tapi kenapa kita masih dilanda dengan berbagai masalah? Kita seolah ditindas dengan sangat dahsyat oleh orang bukan Islam, ramai orang muslim yang makan pakainya tidak terbela, sehingga ramai sekali yang sengsara, biarpun ramadhan sudah menyapa. Belum dikira lagi dengan banyaknya bencana yang menimpa. Bukankah ini satu bala? Mana pergi ganjaran keimanan?

Niat saya menulis bukan untuk meragukan kesahihan Islam. Hakikatnya, Islam itulah satu-satunya yang tiada keraguan. Al-Quran itulah, "La Raiba fih. Hudal lil muttaqin". Tiada keraguan padanya. Petunjuk buat orng-org bertaqwa. Tapi, dalam realiti hari ini, apakah masih boleh diterima hakikat Iman itu penentu kejayaan?

Jawapan bagi segala persoalan itu, adalah, Ya.
Benarlah, Iman sememangnya adalah kunci kebahagiaan. Apakah tidak kita perhatikan, bagaimana keimanan yang ditunjukkan para sahabat bersama Ar-Rasul dulu merupakan satu manifesto, bahawa iman sememangnya akan menjana kejayaan. Kalau bukan kerana Iman, apakah mungkin tentera Badar yang jumlahnya 313 mampu menewaskan tentera musyrikin seramai 1000 orang? Apakah mungkin Islam mampu menundukkan empayar Rom dan Parsi yang dahulunya merupakan 2 kuasa besar dunia. Satu-satunya alasan yang boleh membenarkan semua ini berlaku, adalah Iman kepada Allah. Kerana kekuasaanNya lah, segala perkara berlaku, demi sesungguhnya, Dia Berkuasa atas segala sesuatu.

Betullah, kalau anda mengatakan itu semua kisah-kisah silam. Tapi anda ternyata salah, jika anda menyangka bahawa cerita itu hanya sekadar cerita, sebagai simbol kekaguman semata-mata. Firman Allah,

سُنَّةَ اللَّهِ الَّتِي قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلُ ۖ وَلَن تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِيلًا
(Kekalahan orang-orang yang menentang Rasul Allah sudah tetap menurut) "Sunnatullah" (peraturan Allah) yang telah berlaku semenjak dahulu lagi dan engkau tidak akan mendapati sebarang perubahan bagi cara dan peraturan Allah itu. (Al-Fath, 48:23)


Ya, semua itu sunnatullah. Haq tetap akan menang dengan batil. Sesuatu yang dasarnya adalah iman yang mendalam, mana mungkin dikalahkan oleh apa-apa sekalipun. Dan cerita-cerita zaman silam inilah gemasuara yang mengiyakan ayat-ayat ini. Sungguh, persoalan sekarang, bukan lagi kenapa Iman tidak berbalas rahmat, tapi persoalannya, apakah benar iman itu ada dijiwa?

Cuba kita perhatikan betul-betul. Kalau benarlah iman itu ada dalam jiwa muslim di Malaysia, maka perhalusikanlah kekusutan fikiran ini dalam memikirkan, mengapa setiap hari ada sahaja laporan buang bayi? Mengapa, setiap hari, ada shaja laporan pergaduhan sesama pemimpin rakyat, sedangkan punya aqidah yang serupa? Lihat remaja dijalanan, apakah budaya rempit, budaya arak, judi dan dadah itu hasil keimanan? Lihat pula masjid-masjid yang tesergam keindahannya. Nyatalah, dengan remaja dan masyarakat yang punah, masjid kini hnya jadi simbol, jadi tempat agam. Kosong, sepi dan snyi. Inikah keimanan?

Quran, kitabullah yang diturunkan. Dimana hilangnya?
Di masjid-masjid, kitab-kitab ini tersusun rapi. Tidak terusik. Cantik, tapi berdebu dan berhabuk. Mushaf Quran juga, sudah jadi satu aksesori perhiasan, bukan lagi buku rujukan.
Quran nyata hilang dari hati manusia. Berapa ramai pada hari ini membaca Al-Quran dengan memahami tuntutannya? Ataukah, kita sekadar membaca dengan suara dan nada yang merdu semata-mata? Cubalah kita fikirkan, kalau-kalau kita pergi berjumpa dengan doktor.
Kita meminta perskripsi ubatan untuk mngubat penyakit kita.
Maka, kita pun diberi satu list yang menuliskan semua perskripsi tersebut.
Cukupkah, dengan hanya membaca maka penyakit yang kita hadapi akan terubat?
Ataukah, perskripsi itu perlu difahami, dan dibeli ubatan daripadanya?

Oh, kalau begitu, apa bezanya dengan Al-Quran?
Ia merupakan perskripsi dari Allah Azza wajalla, untuk kita mengetahui cara mengubati penyakit ini! Tapi sebahgian besar dari kita, bukan setakat tidak memahami dan mengamalkan bait-bait kalimah-Nya, malah, ramai pula yang langsung tidak membacanya! Kita merayu, "Ihdinasshirotol mustaqim"->Tunjukkanlah kamu jalan yang lurus
Tapi, setelah ditunjuk jalannya, kenapa kita tidak mengikut jalan lurus yang ditunjukkan Allah?
Quran itu telah diturunkan, tujuannya sebagai petunjuk, dan mereka yang meminta petunjuk pada awalnya tadi, apakah anda mempermainkan Allah? Anda meminta, tapi setelah diberi, anda tidak menerima? Aduh, besar sangatkah dirimu untuk berlagak dihadapan Allah?
Nah, maka padanlah dengan keingkaran dan kesombonganmu itu, Allah turunkan bala yang menimpa!

Sekali lagi, tujuan saya menulis, bukan lah untuk mengherdik atau menyalahkan sesiapa. Tapi, adalah untuk kita sama-sama berfikir, apakah kita dizalimi, ataukah kita yang menzalimi ayat-ayatNya? Orang yang beriman, dan taat akan perintah-perintah Allah, itulah orang-orang yang bertaqwa. Orang-orang yang beriman. Dan itulah, kemenangan yang agung.
Tapi kita yang mengaku beriman, tapi nyatalah masih jauh dari tahap keimanan itu, ibarat mempermainkan Allah dengan pengakuan kita. Ketahuilah, Allah itu Maha Mengetahui, Maha Bijaksana. Apakah kita mengira, bahawa Dia akan tertipu? "wallahu sari' ul iqab"
->Dan sesungguhnya, azab Allah itu pantas.
Lantas, padanlah kita diturunkan bala. Rupanya, ini adalah balasan untuk kita yang konon bermuka-muka denganNya. Kita sangka kita melakukan apa yang betul, sedangkan, ternyatalah, kita sedang mempermainkan kata-kata yang betul dengan amalan yang bathil.

Jadi, apa peranan kita?

Wallahua'lam.




No comments:

Post a Comment