Kalamullah

Kalamullah

Saturday, January 30, 2010

Gopoh, Terburu-buru


Salam Alaykum, ucapan selamat yang ditungu-tunggu di syurga.
InshaAllah kita semua akan kesana.

Demi Sesungguhnya, Aku berlindung dengan Allah dari Syaitan yang direjam.
Syaitan yang meniupkan tipu helah dan kebencian pada manusia. Demi Allah, Syaitan itu adalah musuh yang nyata, dan tidaklah ia akan membawa apa-apa melainkan keburukan dan kemungkaran.

Perasaan gopoh itu adalah perasaan yang ditunjukkan sendiri oleh Syaitan. Gopoh dalam Ego. Terlalu cepat membuat andaian itu dan ini. Kerana terburu-buru menolak perintah sujud pada Nabi Allah Adam, maka Syaitan sehinggalah ke hari ini mendapat laknat Allah. Sungguh, Azab Allah itu amat pedih.

Dan perlu diakui, setelah beberapa isbu' pena ini menari-nari di alam maya laman ini, itulah pengajaran terbesar yang diperoleh. Sikap cuba menyiapkan cerpen " Bunga Salju" secepat mungkin telah dengan dahsyatnya memberi kesan kepada hasil Bunga Salju itu sendiri. Ternyata, cerita itu gagal mencapat objektifnya, matlamatnya, hasil tindakan terburu-buru. Hasil paksaan, hasil keterpaksaan. Tidak memberi kesan, jauh sekali membawa perubahan.

Sikap ini juga merupakan duri dalam ranjau belukar. Kerana sikap inilah mungkin si rama-rama tidak hidup lama dek tak sempat 'beruzlah' dalam pulpanya. Dek kerana gopoh mahu melihat rama-rama, tindakan mengoyakkan pulpa ternyata tidak akan melahirkan rama-rama yang sihat. Tidak mampu hidup lama, jauh sekali terbang dengan perkasa.

Begitu jugalah dalam proses mengajar. Andai si Guru mengajar ilmu nombor rumit(complex numbers) kepada kanak-kanak darjah satu, laju benar mereka akan terasa beban sekaligus menghilangkan rasa ingin belajar mereka. Lekas benar mereka 'berlari'.

Dalam proses tarbiyyah, perkara sama menjadi sunnatullah. Mana mungkin si polan yang baru bertatih sudah hendak diajar berlari?
Maka para Ikhwah yang dikasihi.
Bersamalah kita mengawal sikap gopoh ini. Kerana dengan adanya ia mampu menjadi pemangkin dakwah, tapi dalam masa yang sama mampu juga ia menjadi pemasalah ummah.
Jangan gopoh, jangan pula terlalu perlahan.
Mengupas kata-kata seorang akhi,
"Jangan sampai tertinggal keretapi pertama~"
Dalam maksudnya, tambah lagi dengan penghayatan cerita Sahabat Nabi SAW, Zuljaushan.
Bolehlah dibaca kisahnya disini.
tapi nak di hadam dengan mudah, kisahnya berkisar tentang sahabat yang menolak agama Islam pada peringkat awal. Namun setelah Islam itu kuat dan gagah di persada dunia, barulah dia memeluk Islam. Dan Sungguh, Rasulullah SAW sendiri membezakan 'golongan pertama' ini dengan orang yang memeluk Islam kemudiannya. Tertinggal lah Zuljaushan meratap sendiri kejahilannya. Terlepas, keretapi pertama.

Dalam rentetan Sirah, dari sinilah kita juga sebenarnya nampak bagaimana Rasulullah SAW sendiri tidak gopoh dalam melaksanakan tugas Syahadatul Haqnya. Baginda bermula dengan dakwah secara sembunyi, kemudia barulah diikuti dengan peringkat-peringkat seterusnya.
Jelaslah disini, gopoh membawa padah, andai kita tersalah arah.
Ibarat ubat terlebih dadah, bisa nanti membawa parah.
Mari kita semua jadi Para Syuhada'!!!

2 comments:

  1. salam ziarah aqmin.
    nice blog u hv.keep up to date ye!
    =)

    ReplyDelete
  2. Terima kasih Yazid!!
    =)
    Same goes to you yeah?
    Really am trying to juggle my abnormous routine atm. Glad to see you finding your way here.
    +)

    ReplyDelete