Kalamullah

Kalamullah

Wednesday, February 3, 2010

Si Itik Yang Hodoh

Dengan Nama Tuhan yang telah menciptakan aku dan engkau, yang dengan kekuasaan-Nya maka terjadilah bumi yang terhampar luas, langit yg membiru dan hutan yang menghijau. Sungguh, Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana Si Pencipta.

Entah kenapa diri ini dengan tidak semena terbayang akan kisah si itik hodoh. Cerita yang dicipta buat kanak-kanak, dengan kononnya bertujuankan mengajar nilai-nilai murni dari kecil. Wallahualam, apa hakikat sebenar, tapi sungguh, ada iras-iras rasanya.

Perasaan yang timbul ini bukan dari sebab fizikal yg berbeza. Bukan juga warna kulit mahupun asal kenegerian. Namun, perasaan ini timbul dek kerana ketidakmampuan diri menapak ke depan sedang perajurit sebaris maju tanpa gentar. Entah kenapa, jiwa ini seakan rasa tidak mampu, seakan rasa tidak terdaya mengejarnya. Ya Allah, tunjukkanlah aku petunjuk Al-HudaMu.

Ada juga harapan dalam benak ini, moga-moga perasaan ini kan menjadi pencetus agar kaki menderap lebih laju, tubuh beterbangan bagai helang di kayangan. Sungguh, sama seperti si itik hodoh, yang sebenarnya adalah si angsa yang cantik rupawan. Sungguh aku ingin menjadi seperti itu. Bukan cantik di mata An-Nas yang sama hina, namun mulia disisi Allag Yang Esa.

Sifat-sifat jahiliyah ternyata masih belum kukikis sepenuhnya, masih belum beharga darah ini di jalan Ad-Din. Ya Allah, berikanlah aku kekuatan, sungguh tiada apalah yang dapat aku lakukan tanpa keizinan-Mu. Sungguh, Muhammad SAW yang kau utuskan adalah pentarbiyah terbaik, yang menjadi qudwaduna(teladan kami). Dengan keizinanmu, berikanlah kami petunjuk, dan peliharalah kami untuk terus berbakti buat Ad-Din Mu. Aameen.


No comments:

Post a Comment