Kalamullah

Kalamullah

Monday, January 25, 2010

Bunga Salju Bhgn 2


"Assalamualaikum semua. Nama saya Johari bin Sudin. Saya berasal dari Kampung Titi Sekerat. Orang kampung saya panggil saya Jack sebab saya suka makan kacang. Ala, macam cerita Jack dengan kacang ajaib tu!"
"wah, nama Mat Salleh nampak!" tegur cikgunya.
Gelak ketawa menyambut kenyataan gurunya itu.

***

Tiba-tiba lamunannya terhenti. Jack sendiri terkejut mengapa dirinya mengelamun pada pagi itu. Dipandangnya skrin pensyarah didepannya, sudah hampir 5 muka surat dia tidak memberi perhatian. Jack berasa lesu pada pagi itu. Entah mengapa, imej bunga yang berdiri teguh ditengah-tengah salji menebal masih terbayang-bayang di fikirannya.Terlintas di fikirannya kata-kata Ustaz Azzam di sekolah lamanya. "Setiap perkara itu dijadikan atas sebab-sebab yang tertentu. Tidak jatuh satu daun sekalipun melainkan ia dalam pengetahuan Allah, dan sungguh Allah tidak menjadikan sesuatu dengan sia-sia."

"Jack, are u alright there?" Tiba-tiba Dr. Goodacre menegurnya. Jack yang biasanya bertanya pada hari itu sunyi sepi. Tidak bersuara malah seolah-olah tidak berada dalam kelas pun. Ini menimbulkan kerisauan pensyarah kegemarannya itu.
"Oh, yea. I'm ok. Sorry bout that". jawab Jack.
"ok then. Now let's look at the creation of one of the most exciting yet I would say stupid invention, the creation of taxation. It was first created by Sir William Petty, with his introduction of National Income Accounting, and from there he showed that the labour fund is the largest component of the nation, and thus make a deduction that it would be sensible to tax labour." Dr Goodacre menyambung syarahannya.

Jack sudahpun mempelajari topik ini semalam. Malah dia sebenarnya sudahpun memahami sepenuhnya kebanyakan kelas yang dia hadiri, kebanyakan kelas yang dia sertai adalah semata-mata untuk bertanyakan soalan dan memeriksa kefahaman sahaja. Di atas kertas notanya, tertulis berbagai-bagai soalan, dan juga beberapa jawapan untuk pensyarahnya.
terukir kemas ayat-ayat di bawah.

Why do they need to Tax?
-to get more money for the nation
Why do they need more money?
-to fund Britain's war against France
Why do they need to fight and challenge France?
-To gain power in most part of Europe
Why do they need that then?
-???
Dari soalan-solan ini Jack tertanya-tanya. Kenapa manusia mempunyai cita-cita yang tinggi dan tidak tentu hala, tamakkan harta dan kuasa. Pelik. Tapi sememangnya lumrah manusia, apa yang ada, tidak pernah cukup. Mesti ada sahaja perkara yang diinginkan lagi. Basis of Economics, non-exhaustive demand. Sungguh sulit bagi Jack untuk memahaminya. Seolah-olah manusia sengaja mencipta tujuan-tujuan yang sukar dan pelik semata-mata untuk mempunyai hala tuju yang kononnya tidak ada kesudahan, supaya masa lapang mereka dapat dipenuhkan. Selesai sahaja kelas, Jack pun terus pulang menuju ke rumahnya semula. Dalam akalnya, bunga tadi masih lagi terbayang-bayang. Mahu sahaja dia pergi dan mencabut bunga itu, supaya ia patuh akan sunatullah gentarnya.

Dalam langkahnya itu, fikirannya mengelamun sekali lagi. Kali ini, dia terbayang akan zaman kanak-kanaknya. Pernah sekali, dia ditanya, apa cita-citanya.
"saya ingin menjadi seorang ustaz. Berbakti kepada anak bangsa dan agama." Jawab Jack selamba. Bangga dirinya memberi jawapan sekental itu.
Terukir senyuman sinis di bibirnya. "Berbakti kepada anak bangsa dan agama? mimpi kanak-kanak. Mana mungkin wujud seorang insan yang akan berbuat sedemikian pada zaman ini?
Aku belajar Ekonomi pun untuk memudahkan aku memperolehi kekayaan. Mudahlah nanti aku nak menyara kehidupanku." Hati Jack berkata-kata.

***

Jack memandang ke kiri dan kanan. Wajah rakan-rakan seusrahnya kelihatan bersemangat. Dia sangat tertekan. Terasa benar hatinya selepas jawapan yang dia berikan sebentar tadi seolah-olah tidak diterima. Mana tidaknya, Naqibnya Sufian telah betanya tentang What's Next dalam kehidupan anak-anak usrahnya. Jack cukup bersemangat bila bercakap tentang perancangan-perancangan kehidupan ini. Habis semua perancangan dia cerita. Bermula dari program keusahawanannya, hinggalah kepada membuka syarikat terbesar dalam dunia, dan menyenaraikan namanya sebaris dengan nama-nama tokoh korporat dunia lain seperti Donald Trump dan sebagainya. Namun jawapan jawapannya yang sangat hebat dan sering dipuji apabila diceritakan kepada rakan-rakan berbangsa Eropahnya, dijawab dengan soalan singkat, "selepas itu apa?". Panas sungguh hatinya. Memang sakit bila kita penat bercerita tapi sebenarnya cerita kita tak diterima orang. Sufian selepas itu mula menyusun biji-biji perkataan tentang tujuan hidup, tentang amanat Allah dalam Surah Ad-Dzariyat, yakni



وَمَا خَلَقۡتُ ٱلۡجِنَّ وَٱلۡإِنسَ إِلَّا لِيَعۡبُدُونِ

"Tidak aku ciptakan jin dan manusia itu melainkan untuk beribadat padaku."

Jack menutup pintu hatinya. Tak kuasa dia mendengar segala perkara-perkara seperti ini. Baginya ini semua perkara karut. Idea berwawasannya sangatlah hebat, tapi tidak diterima. Mana mungkin dia dapat mendengar lagi. Semenjak itu, Jack tidak pernah hadir ke usrah lagi. Ada sahaja alasan yang diberi, ada sahaja tugasan yang belum diselesaikan.

***

Kaki Jack yang dari tadi menapak kedepan tiba-tiba berhenti. Dia sudah sampai ke taman yang terdapatnya sekuntum bunga tadi. Dia sangat geram dengan bunga itu. Dihampirinya bunga itu, dan.....

Bersambung.....

No comments:

Post a Comment