Kalamullah

Kalamullah

Sunday, January 24, 2010

Bunga Salju Bhgn 1


Seperti biasa, tepat jam 8 pagi kamar tidur Jack akan berdengung dengan kuatnya.
jam loceng beharga £9.00 nya menjerit memecah keheningan pagi.
Namun pagi itu jam itu dibiarkan menjerit tanpa dihentikan Jack.
Kesejukan Sang Salju yang mengakibatkan jalan-jalan memutih kesucian menyukarkan Jack untuk keluar dari duvet nya. Sejuk dan selesa katanya.

Namun, mengingatkan lecture "History Of Economic Thought" nya yang dijadualkan pada jam 9.00 pagi, Jack menggagahkan diri. Dia seorang yang sangat komited terhadap pembelajarannya. Apatah lagi, hidup di perantauan telah mengajar Jack erti menghargai masa.

***

Masih jelas dalam sanubarinya, wajah-wajah keluarga tercinta nun jauh di Seberang sana.
Garisan-garisan tua di wajah ayahanda dan bonda masih tidak mengurangkan sedikit pun kemanisan senyuman mereka. Jack sedar, ayah dan bonda pasti pilu dan sebak atas keputusannya melanjutkan pelajaran di negara orang. Apatah lagi abang dan adik jarang berada di rumah, sibuk dek mengejar segulung ijazah. Jack pasti, di sebalik senyuman yang terukir, pasti ada ombak air mata yang masih ditahan di lubuk hati mereka.

Bonda yang dari paginya sunyi diam tak berkata akhirnya tak mampu menahan sebak. Mata tuanya kelihatan berkaca-kaca. Jack sudah rasa serba salah. Tak sanggup rasanya melihat bonda tercinta mengalirkan air mata. Didakapnya si Bonda dengan rasa kasih yang tak terhingga. Perasaan syahdu menyelubungi mereka. Tangisan air mata yang mengalir menjadi saksi betapa kasihnya seorang ibu terhadap anaknya.

Sewaktu mata masih basah disiram perasaan hati, si Ayah memberi pesanan.
Amanat dari Abah katanya.
"Jadikanlah masamu disana satu manfaat, untuk kamu, dan semua orang yang mengharapkanmu."
Jack mengangguk tanda memahami. Tak disangka, ayah yang sering dijadikannya idola seorang lelaki yang berjaya tetap tak tertahan dari menitiskan permata-permata dari sungai air mata. Ternyata, perpisahan yang bakal ditempuhnya membawa perasaan hiba yang tak terhingga. Namun Jack faham, pengorbanan ini perlu dilakukannya untuk membantu keluarga. Pondok tempat mereka berteduh makin lama makin rapuh ditiup Bayu, makin kusam ditelan mentari. Jack tak mahu keluarga yang menjadi penghubungnya dengan kasih sayang terus hidup dalam serba kekurangan. Peluang yang terhidang untuk ke Luar Negara di garapnya kedua belah tangan.
***

Selesai membersihkan badan, Jack segera mengambil nota yang baru dicetaknya malam semalam. Setiap hari, Jack berjanji pada dirinya untuk membaca nota kuliah sebelum setiap kelas. Membantu pemahaman tegasnya. Jack sememangnya mempunyai ciri-ciri pelajar yang cemerlang. Setiap kelas dia merupakan antara pelajar yang paling aktif bertanyakan soalan. Pensyarah-pensyarahnya selalu memuji Jack. Dan sememangnya, ramai pelajar-pelajar lain yang merujuk padanya untuk menambah kefahaman pada subjek-subjek yang mereka pelajari.

Tepat jam 840 pagi, Jack bingkas bangun dari meja belajarnya. Perjalanan dari rumahnya ke kelas mengambil masa 10 minit. Jack tidak pernah lewat ke kelas. Baginya, adalah satu perkara biadap untuk datang lewat pada mana-mana kelas. Disiplin yang terbentuk hasil didikan seorang ayah yang tegas senantiasa terpapar pada personaliti Jack. Pernah sekali, semasa berumur 5 tahun, Jack telah didenda berjemur di panasan terik mentari kerana tidak menunaikan janjinya. Sewaktu itu Jack berjanji pada ayahnya akan membantu ibu membasuh pakaian, tetapi Jack telah pergi bermain bersama-sama rakan sebayanya. Sewaktu ayahnya balik dari menoreh getah, didapatinya Ibu masih lagi membasuh setelah pulang dari menjual kuih di pasar. Hampir bergegar sekampung mendengar ayahnya memekik memanggil Jack. Semenjak dari peristiwa itulah Jack menjadi seorang yang setia pada janjinya.

Sebaik membuka pintu rumahnya, Jack mendapati masih terdapat bijih-bijih keputihan yang turun dari langit. Salji. Sudah berhari-hari lamanya salji membanjiri kawasan itu.
Boleh dikatakan setiap inci pemandangan pada hari itu bewarna putih. Indah. Memang indah.
Pelik rasanya bila kita melihat pemandangan seindah itu. Maklumlah, kita biasanya mahukan kehidupan yang bewarna-warni, penuh dengan campuran warna yang indah. Namun entah kenapa, pemandangan yang serba putih salju pada hari itu kelihatan lebih indah dari segala warna yang dicampurkan.Bangunan yang biasanya bewarna perang kehitaman kelihatan putih berpanjangan. Padang rumput hijau yang biasanya diselang-selikan dengan kuntuman bunga mawar merah tetap tak seindah pagi itu yang bewarna putih gebu. Segalanya serba putih, seolah-olah putihnya seorang bayi dari dosa, suci.

Dalam keberlangkahan Jack, tiba-tiba dia ternampak akan sekuntum bunga. Yang masih berdiri teguh tatkala rakan-rakan dikiri kananya sudah lama layu menyatu dibumi. Jack berasa sangat aneh dengan kehadiran bunga itu. Masakan kesejukan melampau ini tidak mampu membunuhnya? Salji yang sudah hampir 2 minggu turun dengan lebatnya itu sepatutnya sudah lama menimbusnya. Tapi bunga itu tetap tegap berdiri.

Jack melihat jam tangannya. Sudah hampir 850 pagi. Tanpa berlengah Jack terus melangkah ke kelas. Walau dalam cuba untuk bergerak pantas, fikirannya masih lagi terganggu dek bunga yang tak layu itu. Seolah-olah satu gambar telah terlekat pada otaknya. Jelas terbayang kuntuman bunga itu. Dia merasakan seolah-olah ada makna disebalik bunga yang masih teguh itu.

Jack meneruskan langkahnya tanpa menoleh lagi.....
bersambung....

No comments:

Post a Comment