Kalamullah

Kalamullah

Friday, January 22, 2010

Tangisan Semalam


Semalam
Aku menangis
Kerana kecewa
Kenapa aku tidak terpilih.

Mata telah lama menyaksikan
Telinga sudah berkali mendengar
Mulut tidak terkira menutur
badan juga sudah jenuh rukuk dan sujud
Tapi hati...

Ya, semalam aku menangis.
Mengenang kekerasan hati
Mengenang akan hitamnya hati
Teringat akan kotornya hati.

Ya Allah
Adakah Kau tidak redha dengan hidupku?
Adakah tiada aku di pandangan Mu?
Adakah aku bukan hamba yang kau beri nikmat?

Sungguh, aku tak meminta harta pangkat
Namun aku tagihkan kasih dan redha Mu
Sungguh, aku tercari cari
Di mana suis hati
untuk menghidupkan cahaya Illahi

Ya Allah
Kau telah memberi ku berjuta nikmat
Dari sejak kelahiran hingga ke hari ini
Kau beri aku peluang mempelajari agamaMu
Malah Kau jadikan aku seorang Muslim dari kecil.

Kau campakkan aku dalam kalangan orang yang mengingatiMu
Kau tunjukkan padaku akan hakikat Muslim dan Islam
Kau beri aku peluang bersama orang yang Kau redhai.

Tapi Ya Allah
Adakah tidak ada aku di pandangan Mu?
Adakah kau tunjukkan ini semua untuk jadikkan aku penentang agamaMu?
Mengapa Ya Allah tidak terkesan hati ini
Mengapa Ya Allah tidak wujud ikhlas diri ini
Adakah kerna aku terlampau nista di pandanganMu?

Ya Allah
Sungguh, aku tidak akan hiraukan sesiapa pun andai mereka menganggap ku hina
Tapi Engkau Ya Allah
Aku merayu
Aku meratap Ya Allah
Janganlah kau letakkan aku dalam golongan yang zalim Ya Allah
Tidaklah ada tempat pengaduan selain-Mu.
Aku menadah rahmat Mu

Ya Allah, Aku melutut padamu
Berilah aku hidayah
Hati ini masih jauh dari sinar Ad-Din Mu
Hati ini masih degil, keras dan kosong
Ya Allah
Bantulah aku
Hambamu yang sangat hina



جَزَآؤُهُمۡ عِندَ رَبِّہِمۡ جَنَّـٰتُ عَدۡنٍ۬ تَجۡرِى مِن تَحۡتِہَا ٱلۡأَنۡہَـٰرُ خَـٰلِدِينَ فِيہَآ أَبَدً۬اۖ رَّضِىَ ٱللَّهُ عَنۡہُمۡ وَرَضُواْ عَنۡهُۚ ذَٲلِكَ لِمَنۡ خَشِىَ رَبَّهُ ۥ
[Ayat 8] Al Bayyinah, Surah 98
Balasan mereka di sisi Tuhannya ialah syurga Adn (tempat tinggal yang tetap), yang mengalir di bawahnya beberapa sungai; kekalah mereka di dalamnya selama-lamanya; Allah reda akan mereka dan merekapun reda (serta bersyukur) akan nikmat pemberianNya. Balasan yang demikian itu untuk orang-orang yang takut (melanggar perintah) Tuhannya.


Ya Allah
Adakah Kau tidak redha akan aku?
Mengapa kau beri segala peluang ini andai hati ini masih keras?
Mengapa Ya Allah!!!!!!!!!
Aku merayu padamu
Lembutkanlah hati ini
Fahamkanlah hati ini
Berilah hati ini petunjuk
Berilah hati ini kefahaman
Berilah hati ini cahaya
Aameen.

No comments:

Post a Comment