Kalamullah

Kalamullah

Saturday, January 30, 2010

Bunga Salju Bhgn 4

Jack cukup tidak senang hati. Dia bingung. Siapalah agaknya si pemanggil yang telah menelefonnya dari malam semalam. Pasti ada urusan yang sangat penting, sehingga berkali-kali dia cuba dihubungi. Nombor pemanggil pula, tiada dalam senarai kenalan dalam telefonnya. Yang biasa menghubunginya Madeleine, teman wanita yang juga merupakan rakan satu kelas dengannya. Kalu tak pun Edwin,jiran sebelah rumahnya. Jack memang bingung.

Sedang Jack mengeliat bangun dari tidur, telefonnya berbunyi sekali lagi. Dia teragak-agak untuk menjawabnya. Setelah beberapa lama, Jack mengambil keputusan untuk menjawabnya.

"Hello. Can I help you?"
"Assalamualaikum. Jack! Subhanallah Jack. Allah lagi sayangkan dia. Bawak bersabar ye. Erm.. Aku nak datang jumpa kau boleh?" kata suara kecil di hujung telefon.
Jack semakin bingung.
"Siapa nie? Dan siapa pulak yang Allah lg sayang tu? Weh, kau mengarut apa neh?"
"Astaghfirullah.. Akhi.. Nie Asrul.. Ingat lagi tak? Semalam pukul 3 pagi, Abang Sufian telefon. Dia kan duduk dekat Shah Alam, dekat-dekat dengan rumah kau tu? Dia dah start keje da tahun lepas.. Die yang bagi number ko kat aku.. Dah lama aku cari kau..."
"Oh.. So dia ke yang dah mati? Sakit ape? Ke accident? Atau die mati perang dekat Palestin?" sindir Jack.
"Aku mintak ko bertenang ye Jack. Bawak banyak bersabar.
Mak ko baru je pulang ke rahmatullah semalam. Kegagalan hati katanya. Bawak beristighfar.."

***

"Ya Allah!! Asrul... Tolong aku Asrul..Apa dah jadi dengan aku Asrul...", kata Jack dalam menangis kekesalan. Mujurlah Asrul terus datang ke rumahnya. Terlalu sunyi dunianya kini, setelah dia sedar dia sebenarnya dalam satu kandang besar yang penuh dengan kejahilan. Tidak dapat dia bayangkan, apa yang bakal dia lakukan, andai tiada Asrul disisi.
Barulah dia tersentak dari lamunannya. Jauh benar dia dari cahaya. Dia kecewa. Semenjak dia berada di bumi orang ini yang dilihatnya tidak lain melainkan kebebasan. Dia keluar berseronok hampir setiap minggu. Walaupun dia merupakan pelajar yang cemerlang, namun dia kecewa mengapa begitu sukar untuk dia memahami erti sebenar kehidupan. Ibu di rumah sangat jarang dihubungi, kalau adapun sekadar meluahkan rasa marah dan tekanan. Sekadar meminta wang saku yang kehabisan.

Kini ibunya sudah tiada. Hancur luluh segala ego dalam dirinya. Dia sangat kecewa dengan perubahan dirinya. Alangkah baiknya jika dia dan Asrul tidak bertengkar. Sudah tentu Asrul akan sentiasa menasihatkannya. Alangkah baiknya andai dia masih menyertai usrah. Tidaklah dia terjerumus kepada hiburan dunia semata. Air mata sesalan masih lagi mengalir deras. Kecewa dan terluka. Dia masih tidak dapat menerima berita pemergian ibunya. Dirasakan tidak ada gunanya dia berada di sini lagi. Dia mahu pulang, menjadi abang yang bertanggungjawab terhadap adik-adiknya.
Tidak ada tujuan katanya.

Asrul cuba menenangkannya. Dia mengingatkan kembali tujuan hidup seorang manusia. Sebagai 'Abid kepada Yang Maha Esa. Jack tenang mendengarnya. Dia sangat keliru dengan keperibadiannya. Asruk seorang kawan yang sangat baik, hasanah perkataanya, tapi kenapa dia menolak orang seperti itu.

***

Krrrriiiinnnggggggg...
Jam loceng Jack berbunyi. Ah, dia baru terjaga pada pagi itu. Matanya basah dek tangisan. Pantas dia mencapai telefon bimbitnya. Tiada sebarang panggilan. Hatinya lega. "mimpi rupanya"
Benak dada.

Pagi itu seperti biasa Jack akan pergi ke kelas. Hari ini ada kelas "History of Economic Thought".
Jack berasa sungguh keliru. Rasanya seakan telah hadir ke kelas ini. Dalam kelas, Dr Goodacre menerangkan penuh semangat. Tentang taxation. Jack cuba memeriksa notanya. Dia sangat yakin dia telah hadir ke kelas itu sebelum itu.
"errr.. Excuse me sir. I think we've done this before." pantas dia mengangkat tangan bertanya.
Satu kelas kelihatan pelik.
Mana pernah tajuk ini dikupas lagi sebelum ini.
"oh, are you sure? I don't think I've covered this. Have I class?" tanya Dr Goodacre terkejut.
"oh, sorry. Yeah, we haven't" kata Jack.

Hampir sahaja dia menangis. Allah telah mengilhamkan mimpi untuknya. Mimpi yang telah membuka matanya.

Dalam perjalanan balik, dia melalui satu taman. Taman yang sangat terkesan dalam hatinya. Tempat dia menumpang kasih ukhuwwah, dengan sahabatnya sebelum ini. Dia pergi dengan harapan yang samar; untuk berjumpa dengan bunga salju, yang muncul dalam mimpinya.
Dan disana, salji sememangnya kelihatan tebal. Tiada sebarang rumput pun, apatah lagi bunga yang mekar. Di sudut taman, kelihatan Asrul. Duduk penuh fokus pada buku yang sedang dibacanya. Pantas Jack berlari mendapatkannya.

Air mata mengalir di pipinya. Kesalan muncul satu-persatu. Asrul terkejut.
Tindakan Jack itu tidak disangka-sangkanya.

"Aku telah meninggalkan engkau kerana kebaikan yang kau seru. Perangai ku tak ubah seperti abu lahab, abu jahal dsb. Tidaklah aku berdosa melainkan dosa yang paling besarku kepadamu"
Kata Jack.

"Demi Allah, engkau telah pun lama aku maafkan. Janganlah dirisau akan kisah silam. Mari?" Asrul menghulurkan tangannya.

Jack terkedu. Asrul seolah memahami dirinya. Seolah-olah Asrul benar-benar berada dalam mimpinya. Disambutnya tangan Asrul, dengan penuh rasa terharu. Sedang mereka berjalan pulang, Jack ternampak bunga salju itu semula. Di tengah-tengah salji yang menebal. Dia mengucap syukur, dengan kuasa Allah bunga inilah yang menjadi titik tolak kesedarannya. Benarlah firman Allah,

وَهُوَ ٱلَّذِى مَدَّ ٱلۡأَرۡضَ وَجَعَلَ فِيہَا رَوَٲسِىَ وَأَنۡہَـٰرً۬ا‌ۖ وَمِن كُلِّ ٱلثَّمَرَٲتِ جَعَلَ فِيہَا زَوۡجَيۡنِ ٱثۡنَيۡنِ‌ۖ يُغۡشِى ٱلَّيۡلَ ٱلنَّہَارَ‌ۚ إِنَّ فِى ذَٲلِكَ لَأَيَـٰتٍ۬ لِّقَوۡمٍ۬ يَتَفَكَّرُونَ (٣) وَفِى ٱلۡأَرۡضِ قِطَعٌ۬ مُّتَجَـٰوِرَٲتٌ۬ وَجَنَّـٰتٌ۬ مِّنۡ أَعۡنَـٰبٍ۬ وَزَرۡعٌ۬ وَنَخِيلٌ۬ صِنۡوَانٌ۬ وَغَيۡرُ صِنۡوَانٍ۬ يُسۡقَىٰ بِمَآءٍ۬ وَٲحِدٍ۬ وَنُفَضِّلُ بَعۡضَہَا عَلَىٰ بَعۡضٍ۬ فِى ٱلۡأُڪُلِ‌ۚ إِنَّ فِى ذَٲلِكَ لَأَيَـٰتٍ۬ لِّقَوۡمٍ۬ يَعۡقِلُونَ (٤

Dan Dialah yang menjadikan bumi terbentang luas dan menjadikan padanya gunung-ganang (terdiri kukuh) serta sungai-sungai (yang mengalir) dan dari tiap-tiap jenis buah-buahan, Dia jadikan padanya pasangan: Dua-dua. Dia juga melindungi siang dengan malam silih berganti. Sesungguhnya semuanya itu mengandungi tanda-tanda kekuasaan Allah bagi kaum yang (mahu) berfikir. (3) Dan di bumi ada beberapa potong tanah yang berdekatan (tetapi berlainan keadaannya); dan padanya ada kebun-kebun anggur dan jenis-jenis tanaman serta pohon-pohon tamar (kurma) yang berumpun dan yang tidak berumpun; semuanya disiram dengan air yang sama dan Kami lebihkan buah setengahnya dari setengahnya yang lain (pada bentuk, rasa dan baunya). Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi tanda-tanda kekuasaan Allah bagi orang-orang yang (mahu) berfikir serta memahaminya. (4)

1 comment: