Kalamullah

Kalamullah

Friday, April 5, 2013

Dosa Seorang Hamba



andai saja segala dosa itu bisa dilihat mata manusia...

andai saja segala dosa itu jadi bebanan yg perlu dipikul..

apakah aku kan jadi org yg paling besar bebanannya?

aku tertanya-tanya...
apakah aku ini layak utk mencium syurgaNya..
dengan dosa yg bertimbun,
dengan amanah yg tak tertanggung
dengan hak yg tak tertunai..

ramai yg aku kenal mgkin bakal memasuki syurga..
lihat sahajalah keikhlasan mereka..
lihat sahajalah taubat-taubat mereka
titisan air mata mereka
mujahadah dan kesungguhan mereka
tentu sekali Allah akan mencintai mereka
tentu sekali mereka kan bahagia di sana

tapi aku...?
aku yg masih bergelumang dgn dosa
dengan jahiliyah
dengan keinginan keinginan
dengan mainan syaitan
dimana pengakhiran ku?

aku tidak mampu bertaubat seperti mereka...
aku tidak mampu menangis seperti mereka
aku tidak mampu seikhlas seperti mereka
aku tidak mampu merendahkan diri seperti mereka

di mana pengakhiran ku nanti?

berat dan besarnya dosaku...
saban hari semakin merasa cukup
semakin sedikit muhasabah jiwa
semakin banyak menyusun strategi
walhal.. keikatan hatiku dengan Allah; entah apakah masih ada tali yg menghubungkannya..

dosa-dosa yg membunuh jiwaku
kadang tetap kuterus lakukan
walhal tanggungjawab makin bertambah

aku takut...
dihukum dengan hukuman keras; atas degil dan kotornya jiwa ini..
aku takut.. dosa ini menjadi penghalang aku
untuk berjumpa dengan kekasih yang sepatutnya menjadi obsesi hidup ini..

semoga Dia tidak melupakan insan hina dan penuh noda ini
semoga Dia terus menjaga kami
memberikan kami peluang demi peluang
membelai kami walaupun kami malas, leka dan lalai

semoga aku dpt berjumpa denganMu

wallahualam

london



No comments:

Post a Comment