Kalamullah

Kalamullah

Monday, April 16, 2012

Sekeping Memori



Usia.
Semakin panjang, semakin banyak memori yang ditinggalkan.

Dan sungguh aku bersyukur
Dalam sujudku yang tak seberapa
Sungguh aku terlalu amat menghargai
Pengalaman yang Kau susunkan untukku
Dalam perjalanan di negara yang bakal kutinggalkan ini

Oh, mustahil rasanya untuk dilenyapkan pengalaman dan kenangan ini
Terasa seolah dari 'kecil' hingga 'kini', inilah kota yang menjadi saksi
Tarbiyyah Illahi yang mendidikku
Menghargai, Bersabar, Berani, Bekorban, Kasih-Sayang

Tuhan, aku merayu agar tarbiyah ini kekal
Hatiku pula senantiasa condong ke arahMu
Tidak sekali ia mengeras dan membatu
Dari menerima titipan cahaya

Ya Rabbi
Aku bakal melangkah meninggalkan bumi yang penuh memori ini
Entah kenapa, sebaknya sukar dibayang kata-kata
Kerana apa yang pernah berlaku disini, hanya Engkau peneman setia
Duka lara, bahagia gembira
Tiada kalimah yang sesuai menceritkan liku perjalananku disini

Moga bumi ini menjadi saksi
dan segala makhluk diatasnya
Rerumput, pepohon, kawanan burung
Semuanya mendoakan
Agar aku mampu tsabat
Biarpun di bumi yang lain

Aku serahkan seluruh jiwaku untukMu
Dan aku serahkan seluruh kehidupanku untukMu
Dalam penuh pengharapan

"Jazaa uhum indarabbihim Jannatu Adnin Tajri min Tahtihal Anhar... Khalidinafiha.. Rodhi Allahu anhum wa Rodhu An.. Zalika liman Khoshi Ya Rabbah"

Aamin.

MA,
Germany

No comments:

Post a Comment