Kalamullah

Kalamullah

Tuesday, April 3, 2012

Bila dipandu bayang-bayang



Alhamdulillah.
Hari ini Allah berikan aku kesempatan untuk membaca satu kisah untuk dijadikan iktibar.
Satu kisah yang ternyata menggegarkan jiwa, membasahkan hati.
Yang mengajar erti, kesungguhan.

Sungguh, bila dibaca, aku berasa kerdil.
Oh Tuhan, sucikanlah hati ini, sedang ternyata ia dipenuhi kotoran dan karatan yang maha berat.
Aku memang punya cita-cita. Tapi sayangnya aku dipandu gelojoh, nafsu dan perasaan.
Oh, apakah aku penyusah dakwah selama ini?

Banyak sekali kesusahan orang lain yang tidak kuperhati. Banyak sekali pengorbanan orang lain yang tidak aku hargai. Tapi, aku cukup mahu dihargai.
Oh Tuhan, apakah masih wujud kemahuan duniawi dalam diri ini?
Masih punya ghoyah selainMu?

Setiap daie ada cabaran dan ujian dalam medan tersendiri.
Tapi mengapakah aku kerap merungut sendiri dengan masalah yg dihadapi?
Bukankah masa juga merupakan tarbiyyah diri?

Bila membaca kisah pengalaman orang lain, yang ternyata lahir dari hati yang bersih, kita akan sedar, kita masih bertatih. Masih terlalu banyak yang perlu dipelajari.
Hai hati, kenapa kau mesti mencengkung dan hitam?
Oh Tuhan, jadikanlah pengajaran hari ini, sesuatu yang bisa meruntuhkan segala kebobbrokan yang telah lama mendiam dalam diri ini.

Aku terlalu lama dipandu bayang-bayang, menyangka itulah tempat tuju utama.

-draft pada summer 2010. Oh rindunya jiwa yang basah itu!
*SubhanaAllah, terus teringat kembali kisah lalu~~



No comments:

Post a Comment