Kalamullah

Kalamullah

Thursday, January 19, 2012

Saatnya Hatimu mengeluh..




Allah berfirman:
"Barangsiapa yang Allah berikan Hidayah, maka tidak ada sesiapa yang boleh menyesatkannya, dan barangsiapa yang Allah sesatkan, kamu tidak akan dapat mendatangkan seorang pemimpin pun untuk memberinya petunjuk"
(Al-Kahfi, 18:17)

Fruuuuuuuuuhhhhhhhh.........

Allah juga berfirman:
"Allah telah mengunci mati hati-hati mereka, pendengaran mereka, dan penglihatan mereka ada penghadang. Dan bagi mereka azab yang sangat berat"
(Al-Baqarah, 2:7)


Zuurrrggggggkkkk.............

Itulah dia. Saatnya hatimu mengeluh, tanyakanlah padanya. "Apakah Allah sudah tidak mahu engkau mendapat petunjukNya, hinggakan tidak akan ada apa cara pun untukmu kembali segar dalam amal da'wimu. Apakah sudah tidak ada sebarang harapan untuk dirimu, hinggakan Allah telahpun menutup, mengunci mati hati, pendengaran dan penglihatanmu, sehinggakan, tidak ada lagi perkara yang bisa mengecas imanmu?

Akhi, tanyalah hatimu...!! Tanyalah ia..!! Jangan engkau biarkan ia disogok Sang Nafsu, untuk terus menggagalkan dirinya. Tanyalah ia berkali-kali, bertubi-tubi. Ingatlah, syaitan, nafsu, semuanya picisan jika nak dibandingkan dengan Ar-Rahman. Semua mereka tidak akan mampu menggugat dirimu, seandainya engkau dan Ar-Rahman kokoh hubungannya.

Pesan Ar-Rasul:
"Dalam badan ada seketul daging. Baik daging itu, maka baiknya keseluruhan badan, dan sekiranya ia rosak, maka rosaklah seluruh badan itu. Ketahuilah, daging itulah hati"

Semua bertitik pada hati. Saatnya hati itu sudah dibajai dengan dunia, dengan kemewahan, dengan keseronokan, maka mungkin kah ianya mampu kuat untuk menentang kebatilan? Saat hati itu, berselubung dengan dosa yang menghitamkan, menghanyirkan, apakah ada ruang untuk cahaya menembusinya, dan menghidupkannya? Janganlah engkau salahkan apapun atas kelelahan dan kepenatanmu, seandainya masih ada Jahiliyyah yang kau seru, yang kau puja dan kau agung-agungkan, biarpun secara tersembunyi. Percayalah, semua itu, hanya lah akan menjadikan dirimu menginginkan kesenangan, membutuhkan kefasikan. Kunci kepada kekuatan keimanan, kepada kesuburan himmah, adalah tajarrud. Kebebasan. Usahlah berlari dengan rantai-rantai pemberat, ia hanya melambatkan, malah melesukan.

Dan akhi, lihatlah manusia sekelilingmu. Lihat saja kejahilan yang melanda seluruh dunia ini. Saat manusia heboh dengan amalan sia-sianya, bangga dengan dosa-dosanya, mencari-cari arah tujunya, apa kau masih punya kesempatan untuk merengek dan mengeluh? Wahai hati... Jalan ini jalan Sang pejuang, jalan mereka yang hatinya lapang dan bidang. Bukan untuk hati sejempul, yang sekali dihentak terus ghaib. Pandanglah kelilingmu... keluargamu.. Mereka membutuhkan pembawa obor, untuk menunjukkan jalan pulang. Lihat sahaja teman-temanmu, betapa ramai lagi yang karam, yang terkapai-kapai dalam lautan jahiliyyah. Tidakpun mendapat kesedaran, hidupnya punya tujuan. Masing-masing mencipta dan mereka-reka, tujuan kehidupan sendiri. Ummat sedang menderita. Apakah masih layak untuk manusia yang diberi kesedaran untuk bermain-main dengan emosi, dengan syaitan dan nafsunya sendiri??

Firman Allah SWT lagi:

"Yang menciptakan mati dan hidup, untuk Dia menguji kamu, siapakah yang paling baik amalannya" (Al-Mulik, 67:2)

Ya.. tempat untuk beramal, untuk berpenat lelah, untuk perah segala kudrat yang ada tuh, hanyalah antara dua penciptaan ini, dari waktu kita mula dihidupkan, hinggalah kepada waktu kita dimatikan. Itu sahajalah peluang untuk memujuk Ar-Rahim, untuk memasukkan kita kedalam syurgaNya. Itu sahajalah sebenarnya, masa yang perlukan kita memberi segalanya. Selepas itu, segalanya telah tamat. Keperitan, pada waktu itu akan terbuka ikatannya. Akan terlerai. Tamat, sekadar disitu. Dan akan tiba pula masa pembalasan. Yang sakit dan menderita, akan beroleh kenikmatan yang tidak terhingga.

Pesan Rasulullah SAW tercinta:

“Pada Hari Kiamat dibawa seorang penduduk dunia paling nikmat kehidupannya yang menjadi orang ahli neraka. Dia dicelup ke dalam neraka satu celupan sahaja, kemudian dia ditanya: “Wahai anak Adam, pernah engkau melihat kesenangan? Pernah engkau mendapat kenikmatan? Jawabnya: “Tidak! Demi Allah, wahai Tuhanku!”. Lalu dibawa seorang penduduk dunia yang paling derita kehidupannya yang menjadi ahli syurga. Dia dicelup ke dalam syurga dengan satu celupan sahaja, kemudian dia ditanya: “Wahai anak Adam, pernahkah engkau melihat penderitaan? Pernahkah engkau mengalami kesusahan? Jawabnya: “Tidak! Demi Allah, wahai Tuhanku!. Aku tidak pernah melihat penderitaan. Aku tidak pernah mengalami kesusahan”. (Riwayat Muslim).

Lihat? Balasan Syurga nanti, akan menjadi terlalu indah, sehinggakan kesakitan dan penderitaan yang kita rasai sekarang ini, tidak akan terasa pun. Jadi, berhentilah menjadi penat, ingatlah janji-janji Allah. Kesenangan dan kemewahan, semua itu, tunggulah di syurga. Sekarang ini, berlakulah sepertinya kau panglima dalam sebuah peperangan, tiada masa untuk berpangku tangan!

Wallahua'lam






No comments:

Post a Comment