Kalamullah

Kalamullah

Tuesday, January 3, 2012

Nikmat Tuhanmu yang manakah...



Beberapa hari lepas, saya telah berpeluang untuk mengikuti satu konferens selama satu hari yang diadakan di London. Tajuknya, Resurrection: Rejoice or Regret. Alhamdulillah, thummalhamdulillah, sangat-sangatlah menyegarkan dan mengingatkan kembali hati yang kian lupa akan hari pengadilan.

Tapi bukan intipati konferens tu yang ingin saya kongsikan. Ada satu perkara yang sangat-sangat menusuk kalbu. Benarlah kata Allah SWT,

لِيُحِقَّ ٱلۡحَقَّ وَيُبۡطِلَ ٱلۡبَـٰطِلَ وَلَوۡ كَرِهَ ٱلۡمُجۡرِمُونَ
".....Dan Allah membenarkan yang Haq, dan membatalkan yang Batil...." (8:8)

Saatnya Allah mahukan Al-Haq itu muncul, maka tidak mungkin satu bentuk kebatilan yang dapat menghalang atau menutupinya. Dan SubhanaAllahi wabihamdih, SubhanaAllahi'Azim, Dialah sebaik-baik perancang, dan Dia berhak mendatangkan hidayah dan kebenaran itu dimana dan pada bila-bila masa sahaja.

Bayangkan, dalam kami semua asyik mendengar taujihan tentang neraka, tentang keperitan dan kesakitan didalamnya, tentang putus asa dan kecewa serta penyesalan yang tidak terhingga orang-orang didalamnya, sedang kami mendengar tentang azab kubur yang menakutkan, teman hodoh berupa amal kejahatan yang akan menghantui, tentang gambaran neraka atau syurga yang diberikan sejak dalam kubur lagi, tentang soalan-soalan mungkar nakir, sedang kami asyik mendengar keselesaan dan keindahan syurga, tentang sungai-sungai lazat yang mengalir didalamnya, tentang bidadari yang rupawan dan buah-buahan, serta makanan-makanan syurga lain yang berada di dalamnya, tiba-tiba ada seorang brother ini naik ke pentas dan membuat pengumuman.

"Alhamdulillah, our Brother David just now just offered his Syahadah"
Takbir, Allahuakbar!

Brother David, yang merupakan seorang technician ie orang menguruskan hal-hal teknikal dewan seperti speaker, lampu dsb, yang sambil-sambil buat kerja tu mendengar talk2 tersebut, telah tersentuh dan telah mendapat hidayah Allah SWT. Dia telah merasai betapa Haqnya kebenaran itu. Hati dan jiwanya pasti meronta-ronta untuk mendapatkan kebenaran, dan apabila kebenaran itu tiba, seolah-olah tidak ada apa pun antara dia dan kebenaran itu. Allahuakbar..!! Demikianlah fitrah manusia apabila berjumpa dengan kebenaran. Apabila datangnya kebenaran itu, maka akan hancur leburlah segala bentuk kebatilan..!

Alangkah terkesannya saya tatkala taujihan diberikan untuk orang lain, orang lain pula yang menghargainya. Cuba kita perhatikan seluruh alam ini... Tidakkah begitu banyak nikmat yang Allah berikan, terutamanya kepada kita Muslim? Tapi siapakah yang benar-benar menghargai nikmat ini? Saya rasa cukup terpukul dengan syahadah yang diucapkan saudara baru kita ini...

Mungkinkah, kita yang terlalu menutup mata, sehingga kita tidak mampu melihat cahaya yang diberikan Allah SWT. Mungkinkah hati kita yang terlalu gelap, sehinggakan kita tak mampu memahami petunjuk-petunjukNya, sedangkan orang yang tidak mengakui Allah sebagai tuhan pun akhirnya tunduk dan menyerah. Mengapakah kita terlalu degil...??

Cuba kita perhatikan semula setiap saat dalam kehidupan kita. Betapa banyak pertolongan dan petanda yang Allah berkan kepada kita? Tidakkah setiap petanda itu kita ambil dan manfaatkan sebagai pengajaran? Berapa kali kita terjun kedalam lumpur dosa, tapi pernahkah Allah berputus asa untuk menarik kita keluar semula kepada cahaya?

Maka, nikmat Tuhanmu yang manakah yang Engkau dustakan...???

Wallahua'lam



No comments:

Post a Comment