Kalamullah

Kalamullah

Sunday, January 29, 2012

Bukankah..




Dalam Al-Quran, Allah SWT telah berfirman:

Bukankah Dia mendapati engkau yatim piatu, lalu Dia memberikan perlindungan? (6) Dan didapatiNya engkau mencari-cari (jalan yang benar), lalu Dia memberikan hidayat petunjuk (dengan wahyu Al-Quran)? (7) Dan didapatiNya engkau miskin, lalu Dia memberikan kekayaan? (8)
(Ad-Dhuha, 93:6-8)


Latar belakang:
Surah Ad-Dhuha diturunkan dalam keadaan Rasulullah SAW ''kering'', yang mana Baginda terputus wahyu buat seketika waktu, dan baginda diremeh-remehkan oleh Musyrikin, kononnya Allah SWT telah melupakan baginda. Pertamanya, untuk memahami situasi, kita kena cuba merasakan rasa kasih dan cinta yang wujud dalam diri Ar-Rasul kepada Allah SWT. Perasaan kasih dan cinta, yang teramat tinggi dan agung, antara makhluk dan Sang Pencipta. Itulah perasaan baginda, jauh lebih tinggi dari sebarang bentuk cinta lain. Namun, tiba-tiba perasaan cinta itu tidak disapa, di tunggu dan di tunggu sekian hari, namun masih tidak menjengah. Masih bisu. Masih sepi.

Syed Qutb di dalam Tafsir Fil Zilal menyebut keadaan ini sebagai:

"Penerimaan wahyu, pertemuan dengan Jibril dan perhubungan
dengan Allah, merupakan bekalan-bekalan kepada Rasulullah dalam
mengharungi jalan da’wah yang sukar, merupakan air minum di panas yang
terik dalam menghadapi keingkaran......"
"...Apabila wahyu terputus seketika, maka putuslah bekalannya,
keringlah matairnya dan sepi-lah hatinya dari kekasih, dan tinggallah beliau
seorang diri di tengah panas terik tanpa bekalan, tanpa air dan tanpa bau
kekasih tercinta yang biasa dini’matinya. Dan ini menjadikan Rasulullah
s.a.w. begitu sengsara menanggungnya dari segala sudut."


Cuba gambarkan pula kita dalam potret yang sama. Perasaan ditinggalkan. Perasaan keseorangan. Perasaan sepi dan sunyi. Tidakkah ianya sangat memeritkan? Tidakkah ianya sangat pilu dan mendukacitakan? Tidakkah ianya satu gurisan yang sangat dalam? Ya, demikianlah perasaan Baginda. Ditambah pula pedih cuka yang mengherdik dari puak Musyrik, yang memperolok dan memperlekeh perjuangan Baginda. Pada saat itu, apa agaknya kekuatan yang ada dalam diri kita seandainya perkara yang sama dihempapkan pada kita??

Mendung awan...

Maka turunlah ayat-ayat ini, bagi menyegarkan kembali kita, mengingatkan kembali diri kita, tidaklah Allah akan meninggalkan kita terkapai-kapai. Tidak walau sesaat. Dulu Dia-lah yang melindungi kita saatnya kita yatim. Dulu, Dia-lah yang menunjuki kita saatnya kita mencari-cari halatuju. Dulu, Dia-lah yang mengurniakan kita saatnya kita kemiskinan dan tidak punya apa-apa. Ingatkah lagi kita perkara ini?

Bukankah dulu, di zaman Jahiliyah kita, apabila kita dalam bahaya, kita hilang tempat bergantung, kita tidak punya tempat meluahkan masalah, Dia-lah yang menghantar insan yang dipilihNya untuk mendampingi kita, untuk membantu kita, untuk mengurai satu persatu kerisauan kita. Dulu, dizaman Jahiliyah, Dia berikan ini. Takkanlah dalam zaman kita menggalas bebanan dakwah, Dia akan biarkan sahaja kita berkarat dengan masalah tanpa jalan menyelesaikannya. Takkanlah Dia akan tinggalkan kita sepi, biarkan kita tanpa tempat pergantungan dan pengharapan. Loh, mungkin sahaja kita yang terlalu asyik mengharapkan makhluk, sampai melupakan Allah, dan Dia sebenarnya mahu kita kembali menangis dan merintih kepadaNya. Tidakkah Dialah tempat pengharapan dan pergantungan ultimate kita?

Bukankah dulu, di zaman Jahiliyah kita, kita mencari-cari apa yang patut kita lakukan di atas muka bumi. Kita merasakan bosan dengan ritual harian kita yang tidak bermakna. Kita terpinga-pinga, apa tanggungjawab ku? Saat itu, Allah SWT turunkan petunjuk-petunjuk, dipandunya hati kita yang kering dan gersang, dengan mata air yang lazat dan menyegarkan. Dia sentuh jiwa kita dengan kalimat-kalimat cintaNya, Dia halakan kita pada orang-orang yang sama-sama mengingati dan mencintaiNya, untuk kita turut sama merasai tempiasnya. Takkanlah, apabila kita menyatakan keazaman dan kesanggupan untuk berkhidmat untuk agamaNya, Dia tarik semua itu, Dia tutup petunjukNya untukmu, dia sesatkan engkau dalam engkau membutuhkan cahaya dariNya? Mungkin sahaja, ini adalah antara tarbiyyahNya untukmu, siapa tahu?





Benar.. Mungkin tribulasi ini memeritkan.. Tapi percayalah.. Dia tidak pernah meninggalkanmu. Dia tidak pernah meninggalkanmu. Dia tidak pernah meninggalkanmu. Hanya saja, engkaulah yang melupakanNya, tidak percaya pada aturanNya, tidak utuh dan kokoh dengan pengharapan padaNya. Moga kenangan yang pernah dirasai, menjadi pengubat, menjadi penguat, menjadi pengingat untuk kita semua. Ingatlah, Bukankah dulu Dia pernah......



Akhi, percayalah, Dia tidak pernah melupakanmu.




No comments:

Post a Comment