Kalamullah

Kalamullah

Sunday, May 5, 2013

Tak terkata





Oh, sukarnya nak ungkapkan perasaan dalam diri ketika ini.
rasa diri sendiri tak guna, tak bermanfaat, lemah, lesu, banyak masalah dan sebagainya. seolah hampir putus asa. give up. rasa nak nyorok dalam gua. nak tutup mata, sangat kecewa.

lagi-lagi apabila "compare" kan diri dengan ikhwah2 yang hebat dan banyak bekorban dan beramal di atas jalan ini. rasa tewas. x berguna. apakah nanti di hadapan Allah swt, aku ni ada nilai? apakah nanti dihadapan ALlah, aku hanya akan dilayan seperti habuk2, yang adanya aku hanya menjadi bebanan.

Bertambah rasa lemah dan kecundang, apabila sedar, tarbiyyah diri yang semakin lama semakin tidak terjaga. Kesibukan dan tekanan, seolah menjadikan aku orang yang tidak punya tujuan hidup. Menjadi lalang, mengikut tiupan angin. Hidupku tidak lagi diukir senyuman. Mana tidaknya, hati tidak terasa tenang, jauh sekali bahagia. Mengapa begitu sukar untuk mencintaiMu?

bertambah sedih apabila bermuhasabah....
banyaknya nasihat-nasihat, penyampaian-penyampaian yg aku berikan, mgkin tampak kemas dan bersemangat, tapi realitinya... adakah ianya memberi kesan kepada hatiku sendiri? ataukah ianya hanya tahi-tahi bintang yg gemerlapannya hanya sementara, kemudian hilang lesap bersama debu.. Apakah aku mampu memberi, sesuatu yang aku sendiri kehilangan dan sedang mencari? Mungkin dihadapan manusia aku kelihatan biasa. Senyum tawa seperti biasa. Bahkan mungkin sekali, orang-orang terapat denganku sekalipun, tidak bisa memahami kerumitan yang melanda.

Kemudian hatiku semakin kecewa dan bertambah sedih, melihat betapa rendahnya potensi diri sendiri. Oh, benarlah, medan khayal itu sangat luas, tetapi mengecil dan mengecil apabila nak diterjemahkan pada amal. Akhirnya, aku hanya menjadi orang yg banyak berkata-kata, tetapi amal sangat sedikit. Berdegang-degang bercerita besarnya cita-cita, tapi akhirnya lesu, tidak ada apa-apa. Terus bermain dengan perkataan. Tapi keseriusan untuk mencapainya sifar.

Aqliyyah apakah ini?

Astaghfirullah...
Kalau sahabat semulia Umar Al-Khattab mampu menangis hinggakan pipinya berbekas dengan tanda hitam bukti kerapnya air mata yang mengalir, mengapa aku begitu sukar menitis walau sesekali? Umar sangat takut, bahkan sampai seolah menggila, apabila memikirkan apakah dia bakal masuk neraka. Barangkali itulah antara motivasinya. Push yang kerap mengetuk dirinya untuk sentiasa meningkat.

Aku? Apa akan jadi padaku nanti? Apakah kemungkinan untuk aku masuk neraka begitu rendah, hinggakan begitu jarang terlintas rasa takut?

Aduh.. Celakanya aku ini...

Bukankah Tuhan kepada segala lautan dan sungai adalah Allah,
lalu mengapa mata ini begitu kikir mengalirkan walau setitis air untukNya?

Bukankah Tuhan kepada segala pepohonan dan bebunga adalah Allah,
lalu mengapa hati ini begitu kikir membungakan walau sekuntum cinta untukNya?

Aduh.. celakanya aku...

Apa aku lupa, akhir nanti setiap saatku akan dihisab
apakah hidupku di dunia membawaku ke syurga
atau nauzubillahimindhalik, menyeretku ke Jahannam

Ampunkan aku Ya Alloh
Dan jangan kau biarkan aku tentukan nasibku, walau sekedar sekelipan mata
Kokohkan azamku,
Jauhkan aku dari rasa putus asa

Kerna aku lemah ya Alloh..
Kerna aku begitu mudah berputus asa dan kecewa ya Alloh

Mungkin sahaja, semua ini kerna aku begitu Jauh dariMu..
Ya Alloh, jadikan aku dalam kalangan orang-orang yang mencintaiMu, dan Kau cintai..

Tanpa cintaMu, benarlah hati bisa menjadi gersang
kering kontang
mati

Wallahua'lam

No comments:

Post a Comment