Kalamullah

Kalamullah

Saturday, October 1, 2011

Terik Tarbiyah




(67:2)
"Yang menciptakan mati dan hidup, untuk Dia menguji siapa antara kamu yang paling baik amalannya. Dan sungguh, Dialah yang Maha Agung, Maha Mengampuni"

Hidup, salah satu dari ciptaan Al-Khaleeq. Mati, juga ciptaanNya.
Dan antara kedua-duanya, adalah lapangan amal. Dan lapangan ini, memerlukan kecekalan dan keutuhan jiwa. Cukup sukar.

Kita perlu untuk mematangkan tarbiyyah diri. Andai kita gagal melakukan ini, nescaya akan terurai ikatan dan kefahaman yang ada. Akan perlahan-lahan, jiwa dan emosi kita larut dalam lautan dunia. Tujahan dan hempasan ujian, pastinya akan menghakis keimanan yang telah terbina. Dan andainya bangunan ini tiada sokongan, nescaya walau sekukuh dan kuat manapun ia, pasti akan tumbang jua akhirnya.

Kemudian, datang pula isu dakwah. Apa lah gunanya tarbiyyah yang makin meninggi seandainya ia statik dan berhenti? Tapi kalau kita melangkah untuk berdakwah, kadang terasa seolah meredah angin halilintar. Dan dengan mudah dan pantasnya, segala muwasafat yang terbina, seolah lesap tanpa kesan. Apakah ini signal kelesuan iman?

Oh, teriknya tarbiyah.

Mana tidaknya, tanpa dakwah juga, tarbiyah yang membina jiwa kita akan makin layu dan kelam. Makin dilupakan. Makin tenggelam. Perlunya medan amal yang memacu kimpalan kefahaman.

Andai kita ingin memahami sesuatu, kita perlu dengar, faham, dan terus amalkan. InshaAllah tidak sesukar mana. Tapi untuk kita memberikan kefahaman kepada seseorang, apa pula langkahnya? Apa ukuran keberjayaannya? Dimana garis penamatnya? Apakah ianya mudah untuk disalurkan? Atau akan bergeser dan terluka sana sini?

Pada waktu ini, teringat satu konsep yang cukup indah.
"Selemah-lemah ukhuwah ada Salamatus Sadr(berlapang dada), dan setinggi-tinggi ukhuwah adalah itsar(mendahulukan orang lain)."

Sejauh mana kita mampu merealisasikan tarbiyah ini, dalam kehidupan kita? Dan bukankah tarbiyah mengajarkan kita untuk hidup dengan kefahaman, menjadi hidup berjalan sambil melambang dan mengajarkan kefahaman tersebut?

Wallahua'lam





No comments:

Post a Comment