Kalamullah

Kalamullah

Monday, October 17, 2011

Istiqamah


Kunci kepada satu perjuangan, atau dalam kata lainnya, 3 wasilah umum dakwah:
1)Imanul Ameeq
2)Takwinul Daqiq
3)Amalul Mutawassil

Dan yang paling peritnya, adalah Amalul Mutawassil. Kerana had perjuangannya, dari mula kita bernafas, sehingga tercabutnya roh dari jasad. Istiqamah. Berterusan.

Sungguh, dakwah bukan sekadar sebuah projek mega. Yang akan memakan masa kita, sehinggalah projek itu berjaya. Tapi dakwah adalah benih kehidupan dan nyawa. Ia adalah hirupan udara, degupan jantung, malah ia adalah punca ataupun sebab yang melayakkan kita untuk terus hidup.

Maka ayuhlah, kita cuba mencari rentak paling sempurna untuk terus istiqamah. Terus dan terus melangkah tanpa henti. Setiap kali jatuh, bangun semula. Setiap kali terpesong, kembali! Setiap kali suudzon, jernihkan dgn husnudzon. Istighfar dengan setiap dosa. Setiap kali rasa marah, tenang, istighfar dan ingatkan jiwa akan kekerdilan kita sebagai hamba. Sabar itu barangkali lebih mahal harganya dari segala amalan yang pernah kita lakukan. Setiap retak-retak dalam hidup ini, tidak lain hanyalah akan menjadikan jalan ini makin susah. Maka hindarilah semua itu, sinarilah dan pancarkanlah dengan cahaya keimanan dan kasih sayang. Tanpanya, tidak mungkin bendera ini mampu dipegang lama. Ia pasti akan jatuh tidak bersambut. Dan pada waktu itu, barangkali tiada lagi jalan kembali.

Wallahua'lam

No comments:

Post a Comment