Kalamullah

Kalamullah

Sunday, October 23, 2011

Tarbiyyah, Proses Insaniyah




Apabila sinar hidayah memenuhi benak dada kita, maka akan timbul satu perasaan. Perasaan untuk berubah dan menjadi lebih baik. Ingin sekali untuk menjadi hamba yang paling zuhud, paling ridho. Itulah ni'mat mendapat sinar hidayah. Ni'mat untuk berubah.


Tapi wahai ikhwati sekalian.
Perubahan adalah satu proses, begitu juga dengan tarbiyyah. Benar, tarbiyyah itu mengubah, namun perubahan yang kita harapkan bukanlah satu lakonan atau satu pakaian. Tapi perubahan yang kita harapkan adalah perubahan hati, bergeraknya satu posisi kepada posisi yang lain atas kefahaman. Atas kesedaran. Dengan penuh rela dan yakin. Benar, kita mahukan perubahan itu berlaku dalam diri kita, tapi kita harus sedar, seorang insan tidak mungkin berupaya untuk bertindak seperti mesin, yang ada butang on dan off nya.


Maka transisi dari satu titik ke titik yang seterusnya memerlukan banyak pengorbanan. Memerlukan masa. Memerlukan kesungguhan. Memerlukan keazaman. Dan tentunya, memerlukan KESABARAN.


Banyak insan yang terlupa hakikat keinsanan yang ada dalam diri mereka. Mereka terlalu asyik dengan kehebatan dan kemampuan orang lain, sedangkan mereka terlupa terus asal usul dan sejarah hidup mereka. Mereka terlupa terus kemampuan dan kebolehan diri mereka. Maka mereka bertindak gopoh, melompat jurang yang terlampau besar. Akhirnya, mereka jatuh dan terasa pedih dan kecewa. Saat itu, mampukan semangat terus menyalakan jiwa? Mampukan keinginan terus menguasai tubuh badan kita? Atau akan tumbuh bibit-bibit kekesalan, rasa tidak mampu, dan mula tercungap-cungap mencari pintu keluar.


Akhi, jalan ini tidak pernah berpintu. Ia tidak ada pintu masuk, dan tidak pula ada pintu keluar. Jalan ini adalah Jalan Juang, yang mulanya pada saat kita membuka mata, dan akhirnya pada saat roh kita mencari Tuhan Yang Maha Esa.


Akibatnya, kita terlupa pengajaran dari hidup si Beluncas. Hidupnya penuh perlahan dan hati-hati. Hidupnya juga tidak seceria mana. Apabila ia 'sedar' masanya tiba untuk berubah, maka ia pun mula menjadi seekor pulpa. Juga perlahan-lahan, sang pulpa menanti masa. Dia terlalu ingin menjadi seekor rama-rama. Tapi ia sedar, perubahan yang ia harapkan, mestilah datang sesuai dengan kemampuan dan kebolehannya. Maka sang pulpa terus menunggu. Sehinggalah satu hari, apabila dirasakan secara ''natural'', tubuhnya sudah kuat, maka sekali lagi Sang Pulpa menjadi seekor rama-rama. Rama-rama yang cantik, riang dan menarik. Apa jadi kalau si Beluncas mahu menjadi rama-rama sekelip mata? Tidakkah dia akan hanya bermimpi? Dia perlu melalui proses itu: tarbiyyah. Bagaimana pula kalau Sang Beluncas mahu cepat terbang? Jangann! Nanti kalau terlalu cepat, perubahan itu tidak kekal. Sayap yang tumbuh akan layu dan akhirnya rama-rama akan mati dengan begitu cepat.


Itulah sunnatullah yang mahu diajarkan pada kita. Jangan terlalu gopoh dalam melakukan perubahan. Baik pada diri sendiri, mahupun pada diri orang lain. Tapi maksudnya disini, bukan terus menunggu dan tidak melakukan apa-apa, itu salah sama sekali..!! Kalau beluncas tidak menjadi pulpa, dia tidak akan boleh menjadi rama-rama. Perubahan perlu dilakukan, tapi seiring dengan masa. Itulah yang sukarnya, dalam hidup ini, semuanya atas ''kehakiman'' yang kita letakkan. Neraca mana yang kita gunakan. Kita juga yang kena memilih, tindakan apakah yang terbaik untuk dilaksanakan.



مَا لَكُمۡ كَيۡفَ تَحۡكُمُونَ (٣٦) أَمۡ لَكُمۡ كِتَـٰبٌ۬ فِيهِ تَدۡرُسُونَ (٣٧) إِنَّ لَكُمۡ فِيهِ لَمَا تَخَيَّرُونَ (٣٨) أَمۡ لَكُمۡ أَيۡمَـٰنٌ عَلَيۡنَا بَـٰلِغَةٌ إِلَىٰ يَوۡمِ ٱلۡقِيَـٰمَةِ‌ۙ إِنَّ لَكُمۡ لَمَا تَحۡكُمُونَ (٣٩) سَلۡهُمۡ أَيُّهُم بِذَٲلِكَ زَعِيمٌ

Mengapa kamu [berbuat demikian]: bagaimanakah kamu mengambil keputusan? (36) Atau adakah kamu mempunyai sebuah kitab [yang diturunkan Allah] yang kamu membacanya?, (37) bahwa di dalamnya kamu benar-benar boleh memilih apa yang kamu sukai untukmu. (38) Atau apakah kamu memperoleh janji-janji yang diperkuat dengan sumpah dari Kami, yang tetap berlaku sampai hari kiamat; sesungguhnya kamu benar-benar dapat mengambil keputusan [sekehendakmu]? (39) Tanyakanlah kepada mereka: "Siapakah di antara mereka yang bertanggung jawab terhadap keputusan yang diambil itu?" (40)




Pada akhirnya, kita akan ditanya, adakah kita melalui proses itu dengan sebaik-baiknya, atau kita mengurangi, ataupun melebihinya.

1 comment:

  1. salam wbt ukhti...

    tersenyum sendiri membaca post ini...suke^^

    tarbiyah...satu bait yang besar maknanya,mengubah hati membentuk ruhi dan jasadi yang elok sekali<3

    salam ukhuwahfillah...;)

    ReplyDelete