Kalamullah

Kalamullah

Tuesday, March 22, 2011

Benarkah kita diatas Kebenaran?


Dalam Al-Quran, Allah sering mengaitkan kebenaran dengan cahaya, dan kebatilan sebagai zulm(kegelapan). Pernahkah kita terfikir mengapa..???

Hakikatnya, cuba kita bayangkan sebuah bilik yang gelap. Inilah perumpamaan sebuah kebatilan, penuh disulam kejahilan yang pekat hitamnya. Kemudian, datang pula sebuah kebenaran, yang berupa cahaya. Pada waktu inilah, kegelapan itu dipecahkan oleh cahaya. Kebenaran akan menutup segala kebatilan.

Kata-kata seorang teman,

Gelap itu tandanya tidak ada cahaya. Batil itu juga tandanya tiada Al-Haq.
SubhanaAllah... Tepat sungguh kata-kata ini! Batil dan Haq itu bukannya dua entiti yang berbeza, sebaliknya ia merupakan tanda tidak wujudnya yang satu lagi. Umpama malam dan siang, umpama panas dan sejuk. Tidak wujud pertarungan antara dua elemen ini, yang ada hanyalah sama ada Batil, ataupun Al-Haq!!

Maka ikhwati fillah...

Cubalah tanyakan pada diri kita, apakah kita ini cahaya ataupun kegelapan. Apakah kita ini sebuah bilik yang terang ataupun gelap? Adakah dalam diri kita sudah tertegak Al-Haq, atau masih dalam timbunan runtuhan kebatilan? Sekali lagi, katakanlah pada diri kita, andai kita benarkan cahaya itu memasuki hati kita, maka akan terlerailah satu-persatu kejahilan. Jahiliyyah tidak akan pernah mampu untuk bertarung dengan kebenaran..

Dan andai benar kita membenarkan cahaya menerangi kamar kegelapan kita, maka hayatilah...
Fahamilah dan amatilah, kisah perjuangan kekasih kita, Ar-Rasul SAW, dalam siri dakwah baginda dalam mengislah ummat manusia seluruhnya. Bagaimana sehingga Nabi digelar gila dan tidak siuman, gara-gara penuh konsentrasi dan komitmen dalam menyampaikan Islam.


Kata orang, bila kita benar-benar berada diatas kebenaran, maka kita akan menjadi super-gila. Kerana hakikatnya, kebenaran itu adalah gila, dimata yang masih kabur akan perjalanan kehidupannya. Tanyalah diri kita, adakah kita telahpun menjadi gila, sehinggakan kita sanggup meninggalkan segala-galanya. Kita sanggup tinggalkan harta, kepentingan dunia, keinginan hati, segala-galanya!! semua ini, semata-mata, demi menjadikan bilik kita bercahaya, kerana kita tahu, kegelapan yang ada, hanyalah tanda kita masih belum bersedia meneranginya.

Wallahua'lam.


No comments:

Post a Comment