Kalamullah

Kalamullah

Tuesday, March 1, 2011

Andai kita sedar betapa singkatnya hidup ini...

Berapa ramai antara kita yang berkobar ucapannya dalam bermadah tentang perjuangan, tentang pengorbanan. beriya-iya kita mengibarkan bendera pengorbanan.

Tapi sayangnya, dalam puluhan daie yang sanggup berjuang ini, hanya tinggal berapa sahaja yang benar-benar bekorban??
Cukup ramai yang tertapis, dek tak tertahan pengorbanan dan permintaan yang dibutuhkan dakwah ini. Siapa mampu, untuk mengorbankan jiwa dan raga sepenuhnya, tanpa mengharapkan apa-apa balasan. Ya, kita beri itu dan ini, kita curahkan tenaga, kita infaqkan sepenuhnya masa, kita beri segala macam harta yang kita punya... kemudian, buussshh!!!! kita dihentap lagi dengan ujian, kita dicucuh lagi dengan api kesakitan dan penderitaan.
Oh, apakah peperangan yang kita hadapi ini??

Ya, inilah jalan dakwah, yang mana orang-orang yang mahu berjalan diatasnya perlu sedar, sepanjang perjalanan setiap titis darah perlu sedia dikorbankan, setiap detik masa perlu sedia diinfaqkan, setiap cebisan harta perlu sedia dihulurkan. Kerana kita hidup bukan untuk kita, sebaliknya kita hidup sepenuhnya untuk perjuangan fikrah Islamiyyah ini. Kita hidup sepenuhnya untuk Allah. Kerana kita sedar, betapa singkatnya kehidupan sebelum kematian ini.

Dan, adapun para daie yang masih tsabat dan masih berjuang, betapa ramai pula antara mereka kekal bernafas dengan meletakkan limitasi pada perjuangan mereka. Lihatlah betapa rendahnya mereka meletakkan limit pada diri mereka. Masa hanya dikorbankan apabila diminta. Tenaga hanya dicurahkan apabila dipujuk. Komitmen hanya dihulurkan apabila ditanya. Harta hanya diinfaqkan apabila sesi pujuk rayu dan taujih yang panjang dilaksanakan. Oh, betapa lemah dan kerdilnya jiwa kita??!!

Apakah janji Allah tidak terlalu indah untuk kita nafikan.
Apakah ridho Allah tidak cukup lumayan untuk kita perjuangkan.
Apakah cinta Allah tidak terlalu melekakan untuk kita ghairah kejarkan.

Andai kita sedar betapa singkatnya hidup ini, pastinya pengorbanan bukan lagi satu persoalan, kerana kita tahu, apa yang kita beri adalah satu benih yang kita tanam untuk kita tuai di syurga kelak...


No comments:

Post a Comment