Kalamullah

Kalamullah

Wednesday, January 12, 2011

Julat Kemanusiaan



Salam wbt.

Hah. Ingat tak kita akan firman Allah yang berkali-kali dalam Al-Quran, yang menyatakan
"Khalaqnakum min turaab"
"Telah kami ciptakan kamu semua dari tanah"

Yup kawan-kawan. Kita semua nih, dari tanah tau!

Hohoho... Pernah tertanya-tanya tak, kenapa tanah? Kenapa tak langit ker, pokok ker...???
Maka akan banyak lah jawapan yang keluar. Akan ada yang cakap, sebab tanah tu sumber bagi semua kehidupan dan sebagainya. InshaAllah, semua pun betul, sebab Allah ciptakan alam ini untuk ditadabbur, bukan untuk dihukum. Pendek kata, alam ini untuk kita lihat dan kita ambil ibrah darinya, bukan untuk kita kaji dan generalize hukum-hukum alam ini semata-mata.

Ada yang akan cakap, burung terbang seindah roh-roh yang diangkat ke syurga. Ada jugak yang cakap, deru angin laju ibarat lajunya keinginan memandu diri kita. Banyak kan pengajaran yang kita boleh ambil sebenarnya???

Eh eh.. Dah lari tajuk pulak. :P

Hrm.. Yang ingin saya ketengahkan, melalui pemandangan mata tumpul saya ini, Allah ciptakan manusia itu dari tanah,(Baca: sesetengahnya mengatakan tanah liat) adalah kerana manusia itu BOLEH DIBENTUK. Yup2, macam plastesin, kita leh buat shape comel2, dan pom pom pom, taaddaaa!! Jadilah ia sesuatu yang sangatlah cantik.

Err.... Tapi kan... Plastesin tuh, boleh jugak dibentuk menjadi benda yang tak cantik(baca:bentuk najis misalannya. Eeeeuuwwww!!!) dan semestinya kita tidak suka bentuk-bentuk yang tak cantik ini!!!

Dan yang lebih mengigit hati ini, adalah nasib plastesin-plastesin yang tidak kita bentuk. As in, plastesin yang kita main gulung-gulung dengan dia, pastu golek-golek sikit, pastu kita tak buat dia jadi bentuk apa-apa pun. Apa nasib mereka????

Ya benar ikhwahuna(saudara-saudaraku) sekalian.

Plastesin yang digolek-golek, dipintal-pintal dan ditenyeh-tenyeh, tapi kemudiannya tidak dijadikan sebagai apa-apa bentuk menarik, AKAN TETAP DIANGGAP TIDAK BERMANFAAT, dan akan tetap DIBUANG BERSAMA-SAMA dengan plastesin yang dibentuk jadi tak cantik tadi. Fuuuhhhh....!!!!

Samalah jugak dengan proses tarbiyyah manusia ini akhi.

Manusia yang ditarbiyah dengan cantik, dan menjadi 'output' yang cantik, akan berguna kepada perjuangan Ad-Deen yang masih sangat susah, tetapi tetap ini. (So'bun Tsabit).

Sekalipun manusia itu mengikut tarbiyyah Islamiyah, tetapi tarbiyyah itu tidak sempurna,
salah entah celah mana, bukan Allah dihatinya, maka ia akan menjadi ''output'' yang tidak siap. Mungkin seperti plastesin yang telah ditenyeh2, golek2, tetapi tidak betul-betul dibentuk menjadi senduk atau periuk yang boleh digunakan untuk aktiviti main masak-masak oleh gadis-gadis(dan jejaka-jejaka) bawah 5 tahun. Apa nasib mereka? Juga menjadi lebihan kepada ''permainan masak-masak''. Ada ataupun tidak mereka, tidakpun dipandang Allah.

Manusia yang hidupnya penuh dengan pendidikan yang 'salah', akan juga menjadi produk yang 'salah'. Apa hasilnya?? Ia akan menjadi sesuatu yang tidak diperlukan Ad-Deen, atau lebih teruk lagi, ia mungkin menjadi sesuatu yang dicela Al-Malik. Na'uzubillahimindhalik, mohon benar Allah jauhkan sejauh-jauhnya kita dari golongan ini.


Maka, sebagai plastesin(tanah), jenis apakah kita ini agaknya?

Dan sebagai orang yang membentuk plastesin(tanah), jenis apa agaknya kita ingin plastesin itu dibentuk ya?

Sekadar satu peringatan ringkas untuk diri sendiri, jangan mudah berlepas tangan pada plastesin yang telah kita giling-giling dan gumpal-gumpal. Kita telah 'menyentuh'nya, pastikan ia terbentuk sebagai sesuatu yang berguna.
Dan memandangkan kita sedang berhadapan dengan plastesin, ingatlah, plastesin juga punya fitrahnya!

Wallahua'lam.
Ya Allah, berilah kami HidayahMu, dalam pencarian kami akan redhaMu. Lemah dan Jahillah kami ini, tanpa setitip kekuatan dan kebenaran yang Kau berikan.
Aamin.

3 comments:

  1. banyak perkataan Allah guna untuk tanah yg diguna tuk cipta manusia:
    tin, solsol, ardh, turob...

    jom tadabbur sikit =)

    ReplyDelete
  2. jzkk fahmi.
    :)

    entah kenapa, rasa mcm 'turaab' sangat 'dekat' dgn diri sendiri. kenapa eh?
    *selalu sangat dengar lagu farshy turaab kut.*
    :P

    ReplyDelete