Kalamullah

Kalamullah

Friday, January 28, 2011

Aturan Tuhan



Alhamdulillah. Satu kalimah yang sebenarnya cukup untuk menitiskan airmata seorang muslim. Seorang yang mengerti akan hakikat kehambaan, kehinaan dan kekerdilan yang ada pada dirinya. Apa lagi perasaan yang bisa terlintas saat kalimah ini terpacul? Kalimah yang memuji Yang Maha Satu, yang padanyalah segala bentuk penghargaan wajar diajukan, kerna Dialah yang menyebabkan segala sesuatu terjadi.

Hari ini kita juga tertolak naik dek melihat semangat dan keinginan saudara-saudara kita di Tunisia, di Yaman dan di Mesir melawan kekejaman kerajaan. Dahsyat sungguh perjuangan dan keinginan mereka dalam menegakkan apa yang mereka merasakan kebenaran. Keadaannya umpama seorang ayah yang sanggup mengharungi lautan api demi menyelamatkan anaknya. Demikianlah kesanggupan saudara-saudara kita dalam perjuangan yang mereka kobarkan sebagai menegakkan keadilan. Kesemua ini, apakah kita sangka berlaku dengan tiba-tiba? Apakah dengan tiba-tiba semua orang di Mesir terseru untuk berarak? Sudah tentu TIDAK!

Ruh kebangkitan mereka ini lahir dari tindakan Ahmad Bouazizi, yang merupakan seorang graduan yang tidak punya pekerjaan, yang telah membakar diri. Allahua'lam, saya tidak punya kuasa untuk menjatuhkan hukum atas tindakannya yang membakar diri sendiri, apakah ianya dibenarkan disisi Islam. Tapi apa yang ingin saya tonjolkan, adalah hidup kita ini sememangnya memerlukan 'spark'. Memerlukan satu tamparan, satu terjahan yang benar-benar membuka mata dan mencelikkan hati kita. Ia umpama ''activation energy'' dalam satu-satu proses kimia. Selagi tidak cukup, maka selagi itulah segala proses/reaction tidak akan berlangsung. Jika seorang mekanik pula, ia umpama pembakaran ''spark plug''. Spark plug inilah yang telah mencetuskan pembakaran minyak, sebelum pembakaran berterusan boleh berlangsung.



Begitu jugalah kita sebenarnya. Kita memerlukan satu 'spark' yang bisa menggerakkan hati kita untuk benar-benar memahami/mendalami Islam. Spark inilah yang akan benar-benar membuka hati kita dengan menyedari segala ke'dhoif'an kita, serta kekurangan kita dalam menyempurnakan tugas hidup kita. Benar, mungkin kita boleh kata aku seorang muslim yang baik. Aku berjaya dalam pelajaran dan pekerjaan. Tapi, tanyalah diri kita, apakah segala bentuk amalan yang kita lakukan setiap hari ini, mampu untuk membalas nikmat walau sebelah mata yang Allah kurniakan pada kita? Jika jawapannya tidak, maka adalah satu perkara logik, jika saya mengatakan, Allah berhak menarik/melakukan apa-apa pun yang Dia mahukan. Boleh sahaja, Dia menarik nikmat pancaindera kita, boleh juga jika dia terus membutakan mata dan hati kita dari menerima sinaran Islam.

Maka, tatkala kita menyangka kita adalah muslim yang baik, maka carilah dan semaklah diri anda. PASTINYA kata-kata itu akan hanya terpacul dari hati yang telah dibakar dengan dosa-dosa maksiat, hinggakan hati tadi hangus kehitaman. Tragedi sebeginilah, yang me'mati'kan raaammmaai sangat insan-insan di dunia. Tanyalah diri kita dengan sejujurnya, apa sebenarnya darjat aku dihadapanNya. Sejauh mana aku mahu dilihat mulia disisi Allah?

Namun.....
Ketahui jugalah. Spark yang kita peroleh, tamparan dan kejutan yang kita peroleh, sangatlah sedikit sebenarnya jika hendak dibandingkan dengan keadaan keseluruhan kita. Bayangkan semula contoh spark plug sebentar tadi. Kalaupun berlaku 'spark', dan ada percikan api, namun sayangnya minyak tidak berada berdekatan dengannya, ataupun ada komponen-komponen enjin yang menyebabkan enjin tidak berfungsi dengan baik, maka boleh jadi 'spark' tadi hanya sia-sia dan tidak berguna. Sangatlah sia-sia.

Hal inilah yang terjadi di kebanyakan majlis-majlis yang ada hari ini. Mungkin sahaja, penyampaian yang penuh semangat dan kesungguhan, mampu menggegarkan hati si pendengar. Tapi selepas itu, maka tamatlah segala jenis ''follow-up'' yang ada. Seolah matlamat sudahpun tercapai. Hal ini SALAH!

Kita bukannya mahu melihat 'spark plug' tadi menyala, sebaliknya kita mahu melihat kereta ini berjalan. Spark plug tadi hanya satu langkah awal, yang mana kita mungkin perlukannya sangat-sangat, tapi setelah adanya ia, tanpa benda-benda penting lain, boleh jadi spark plug itu kan jadi sia-sia semata-mata. Maka.... Adalah menjadi tanggungjawab kita sendiri untuk menyusun hidup kita untuk mencari dan terus mendalami makna sebenar kehidupan.

Boleh jadi, kita telah diberi petunjuk berkali-kali, sehinggalah datangnya 'amaran' dariNya. Apakah pada waktu itu, kita masih ingin berdalih dan menolak??? TIDAK MUNGKIN!!!
Itulah pentingnya kita untuk senantiasa mencari dan berfikir. Sungguh, apapun jenis perancangan yang ada didalam kepala kita, hakikatnya, perancangan Allah-lah yang paling tepat dan bijak. Boleh jadi, kehebatan Allah itu telah terbukti, dengan Dia sendiri menyusun hidup kita untuk berlaku sebegini. Kita mungkin tidak pernah meminta hidayah, tapi ia sendiri yang datang kepada KITA.

Boleh jadi, kita assyiiikkk sangat dengan urusan duniawi. Maka, pada waktu itu, Allah menguji kita dengan pelbagai kesusahan. Sebenarnya, Allah mahu kita kembali mengingatiNya.

Sungguh, perancangan Allah-lah yang terbaik~

"Boleh jadi kamu tidak menyukai sesuatu, sedangkan ia baik untuk kamu, boleh jadi kamu suka akan sesuatu, tetapi ia buruk untuk kamu."
(2:216)


Memang cantik kan ayat nih?
=)
Wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment