Kalamullah

Kalamullah

Tuesday, November 16, 2010

Nikmat Hati


Perlu saya akui, setelah sekian lama post demi post berlalu, tapi tidak hadir pula post-post yang mirip dengan post-post dahulu, yang selalu disangkut pada kata hati, pada frasa perasaan. Ada juga saya cuba untuk bermuhasabah. Apakah telah lenyap hati dari jiwa ini?
Ya Allah, Iftahli Babul Qalbi minal Quranil Karim.

Dulu cukup terang keresahan yang minimpa diriku. Sering sahaja hatiku terusik dengan percaturan tuhan. Ada sahaja yang dirasakan tak kena. Mudah benar mengalir butir-butir airmata, selalunya dek terlintas rasa kecewa dengan diri, rasa tak mampu, rasa tidak cukup. Ada juga terlintas perasaan yang mencucuk, yang cukup dalam, melayan perasaan hiba.

Ah, pernah sekali, aku meronta-ronta dengan kesedihan. Aku terlampau sedih tatkala diletakkan dirumah dengan keadaan yang terbatas, tak mampu untuk keluar, duduk dan terus duduk di rumah. Waktu itu aku menangis, aku merayu-rayu pada Allah, perasaan hamba itu... Oh, sungguh aku rindukan!

Pernah sekali aku terasa seolah ditembak. Manakan tidak, dalam penuh suci niat dan jernih azam untuk mengislahkan ummat, aku dihamburkan dengan jahiliyyah super. Sini sana penuh manusia berlompat-lompat. Pedih. Waktu itu aku sekali lagi menangis. Aku menjerit dalam hati. Merayu-rayu pada tuhan. Oh, Tuhanku! Mana hilangnya perasaan hamba itu?

Satu ketika itu, aku berasa malu dengan diriku sendiri. Yang tidak mampu untuk menyalurkan segala kekuatan dan kemampuanku untuk Allah. Yang hanya aku mampu lakukan, hanyalah duduk dan membaca. Sekali sekala berbual dengan rakan-rakan satu saf yang lain. Aku rasa sangat kecewa. Tidak mampu untuk mengejar Allah. Tapi kini, mana pergi sifat dan perasaan itu? Oh Tuhan, apakah Kau telah cabut nikmat kehambaan dalam jiwa ini?

Sungguh, kini, dulu dan selama-lamanya, aku tetap adalah HAMBA. Status ini TIDAK akan berubah tidak kira apapun yang berlaku. Maka hati, percayalah. KAU ITU HAMBA!!!

Sesaat tercabutnya perasaan hamba itu dalam diri ini, maka pada waktu itu, tidak berguna lagi nyawa yang masih menjiwa.
Oh Tuhanku, Aku merayu dan meminta, agar kau kembalikan perasaan hamba dalam diri ini. Kau lembutkanlah hati yang semakin mengeras ini, janganlah kau palingkan aku setelah kau beri hidayah.
Aamin.

No comments:

Post a Comment