Kalamullah

Kalamullah

Friday, November 5, 2010

Hatinya, maka selamilah~


Astaghfirullah, astaghfirullah, astaghfirullah....

Wahai para duat, berjaga-jagalah!

Ternyata, bukan senang untuk seorang murabbi membawa satu liqa' yang berjaya. Berjaya dalam erti kata liqa' itu hidup, baik selepas bacaan al-fatihah, mahupun setelah bacaan tasbih kifarah. Hidup dalam erti kata membina, dan senantiasa penuh dengan keimanan dan pergerakan.

Maka berbagai formula dirangka dan dicipta, dengan harapan menjadi garis panduan untuk
penggerak-penggerak baru membuat langkah-langkah pemula. Menjadi pencetus kepada apa yang bakal dilaksanakan. Wujudlah berbagai cara untuk 'masuk' dan terus 'masuk' ke dalam jiwa dan perasaan seorang mad'u. Ya, itulah prioriti KITA!

Masuk dan terus masuk dalam diri dan orang yang kita seru. Perubahan yang kita harapkan bukan datang hasil semburan perkataan dan kata-kata dari KITA. Ia mestilah perubahan yang datang dari dalam. Perubahan yang KITA harapkan mestilah berdasarkan kefahaman, bukan atas dasar tekanan. Bukan atas dasar paksaan. Yang ingin KITA seru adalah ISLAM, milik Rabbul A'lamin, Dia yang akan memberi hidayah itu, bukan KITA. Maka apakah wajar jika kita terus menyembur mad'u kita dengan jutaan kata-kata, apakah wajar kita bedah jutaan bahan dengannya sedangkan tidak sesaat pun kita luangkan untuk mendalami dan memahami dirinya? Tidak pernah pun kita berikannya ruang untuk meluahkan apa yang dirasainya, tidak pula kita luangkan masa untuk melihat dari kacamatanya.

Janganlah terlalu asyik menceritakan tentang cita-cita Islam, melihat negara dan tamadun yang masih jaaaauh dari terbentuk, kerana hakikatnya Ar-Rasul tidak pernah berbincang dengan para sahabat tentang pentadbiran negara selagi belum tiba masanya.
Berbincanglah dibawah tajuk Iman, dibawah tajuk Tazkiyyatun Nafs, di bawah lembayung Islam.
Bukan tergopoh dengan segala ketamadunan yang kita buru. Hakikatnya, yang kita mahukan adalah individu yang sempurna 10 muwasafatnya, bukan individu yang sekadar tahu cita-cita yang kita idamkan.

Dan pastinya, jangan pernah kita lupakan kepentingan mendalami diri mereka.
Apakah kita sangka cukup dengan taburan hujjah dan kisah mampu membentuk seorang muslim yang benar-benar muslim?

Apakah dulu KITA tidak pernah rasa terkejut, hiba, takut, risau selepas mengerti kebenaran?
Dan bukankah KITA merasakan sangat perlu untuk seorang manusia mendengar dan memahami keadaan KITA pada kala itu? Bukankah fitrah KITA inginkan tempat berteduh, tempat berlindung?
Benar, hakikatnya hanya Allah-lah tempat segala masalah diadukan.
Tapi bagaimana perkembangan kita dahulu? Apakah kita mengharapkan mad'u kita terus faham dan mendongak tanpa rasa takut? Eh, jangan sekali kita lupa perjalanan kita.

Semua perubahan itu bertahap. Bagaimana mungkin kita harapkan biji benih kan menjadi pohon dalam masa sesaat! Masa itu juga tarbiyyah. Yang penting, pastikan mad'u kita merasai kehadiran kita sebagai tempat meluahkan rasa. Tempat menceritakan keperitan. Menceritakan keresahan dan kesedihan. Semakin banyak yang dilaluinya, semakin sedih dan hiba hatinya.
Bak kata Ar-Rasul, "Jika kau tahu apa yang aku tahu, nescaya kau akan lebih banyak menangis dari ketawa".
Pastinya kebenaran itu hadir dengan penuh rasa pahit. Mana mungkin sedemikian mudah untuk kita melepaskan segala jahiliyyah dengan sekelip mata.

Maka, nasihat buat semua para duat yang membawa panji Islam, perubahan itu bertahap, dan janganlah kita mengharapkan hujan turun sebelum adanya langit yang mendung. Dikhuatiri, air yang turun dari hujan tanpa awan, tidak pula basah, jauh sekali menumbuhkan.
-Dipetik dari kata-kata Sheikh Abu Ala Al-Maududi-


No comments:

Post a Comment