Kalamullah

Kalamullah

Tuesday, June 22, 2010

Kini, debaran bergema


Panjang perjalanan si pengembara.
Bila ditoleh kebelakang, nyata begitu banyak selekoh yang sudah dilalui.
Namun, bila didongak kedepan, jutaan lagi selekoh yang menanti.

Wahai diri!
Sedarilah kamu, ini bukan masa untuk meraikan kejayaan silam.
Tapi saat untuk mencongak rancangan mendatang.

Ah, perasaan apakah ini?
Apakah benar tindakanku untuk menjejak ke medan perang?
Sedangkan diri jauh sekali dari kelengkapan kader tentera?

Oh Tuhan!
Lindungilah daku dari kelalaian masa lapang
Peliharalah aku dari perasaan selesa tak semena

Ya Allah,
Kau berilah aku bantuan yang terbaik menurutMu
Agar aku tidak tergelincir dari jalan ini.

Janganlah kau benarkan aku berehat!
Kalau itu syaratnya untuk ke syurgaMu

Tiada apa yang aku mahu, selain ridhoMu.

Sungguh, debaran jantung ini sukar digambarkan.
Aku khuatir, kepulangan ini kan membawa kecelakaan
Kepada diri yang belum bersedia sepenuhnya.
Ya Allah, lindungilah!!

Wahai diri!
Dakwah dan tarbiyyah itu sepanjang masa.
Sesaatpun tanpanya, maka matilah roh yang ada dalam jiwamu.
Jangan sampai kau sendiri tidak sedar, kematian Iman dalam hati.
Nauzubillahimindhalik.

No comments:

Post a Comment