Kalamullah

Kalamullah

Saturday, July 21, 2012

Kesusahan



Kita selalu rasa diri kita ni susah
Sakit, pedih, penat, tak tahan, tersiksa
Kita faham, tugas dan tanggungjawab kita banyak
Tapi, kesusahan ni macam tak ada penghujung..
Macam mana ni?

Kita ada study, ada family, ada kerjaya, ada macam-macam lagi benda yg jugak perlu kita beri hak. Lepas tu kene fikir lagi, dakwah macam mana?

Belum masuk tentang emosi, perasaan. Ya betul, kita sepatutnya boleh kawal semua ni.. Tapi kita ni manusia, bergaul dan bekerja dengan manusia juga, mesti akan tertumpah air mata tatkala tergeser sini sana. Lepas tu kena fikir lagi, dakwah macam mana?


Belum cerita tentang syaitan. Nafsu. Ya, kita daie patut mampu manage semua ni. Tapi kita tetap manusia, ada jugak lubang-lubang yang mana kita tewas dengan syaitan dan nafsu kita. Bila kita tewas, apa neraca kita untuk kembali? Lepas tu kena fikir lagi... dakwah macam mana??


betul... Ada terlampau banyak perkara yang merisaukan kita. Yang memeningkan, memenatkan kita.. Ada masa kita rasa terkilan, kita rasa kecewa, kita rasa putus asa... Aaah, mana larat aku nak tanggung semua ni sorang-sorang! Aaah, tak lepas la kalau aku kene sabar je!


Ikhwah yang ana kasihi.....


Marilah kita kembalikan diri kita kepada Allah. Kita kembalikan pemikiran dan perasaan kita kepada Allah.


Tidakkah semua yang berada di alam buana ini, semuanya hasil ciptaanNya?


Kesusahan, kepayahan yang terpaksa kau tanggung itu, bukankah itu adalah hasil percaturan kekuasaan Allah?


Apakah kita sudah lupa, hidup kita di atas dunia ini hanya menunggu saat kematian, menunggu saat kita meneruskan perjalanan yang masih belum tamat ini?


Apa yang ada di atas muka bumi ini terlalu kecil, terlalu tidak memberi apa-apa makna.


Cita-cita yang hanya tersekat pada keterbatasan dunia, adalah cita-cita yang sangat cetek, malah seakan cita-cita kanak-kanak. Permainan dan celoteh budak kecil. Pemikiran dan angan-angan seorang yang masih belum dapat memahami realiti dan hakikat sebenar. Masih belum matang.


Cita-cita dan impian seorang akh itu sewajarnya merentasi batasan masa. Jauh lebih lama daripada umur hidupnya di atas muka bumi. Melewati segenap angan-angan. Melangkaui segala karut-marut yang diciptakan oleh manusia. Tidak bersangkut paut pada darjat, pangkat, harta bahkan bukan juga pada populariti.


Maka apabila kita berdepan dengan masalah... Kesedihan... Fikirkanlah... Apalah besarnya derita ini, jika nak dibandingkan dengan cita-cita kita sendiri...


Dan perhatikanlah mujahid/mujahidah lain diluar sana... Apa derita yang mereka alami.. Apa respon dan reaksi mereka.. Mereka sedang berdepan dengan ujian yang jauh lebih dahsyat.. Ujian yang menggegarkan jiwa! tapi apa respon mereka..? Ada sikap mereka..?? Kita pula..?


Percayalah... Akhirat yang kekal itu melangkaui segala apa yang mampu direncanakan, malah jauh lebih dahsyat daripada apa bentuk bayangan/sangkaan sekalipun.. Ia adalah tempat kembali yang kekal. 


Nabi Yusuf.. Ketika ditinggalkan adik-beradiknya... Tidakkah dia berasa teraniaya? Tidakkah dia berasa ditinggalkan untuk menghadapi segala-galanya seorang diri? Tapi Nabi Yusuf AS tahu... Allah sedang menyusun sesuatu untuknya... Apabila dia menjadi orang besar Negara Mesir, segala perencanaan itu menjadi jelas...


 وَٱللَّهُ غَالِبٌ عَلَىٰٓ أَمۡرِهِۦ وَلَـٰكِنَّ أَڪۡثَرَ ٱلنَّاسِ لَا يَعۡلَمُونَ
Dan Allah berkuasa terhadap urusan-Nya, tetapi kebanyakan manusia tiada mengetahuinya. (12:21)

Tapi sebelum pengakhiran itu sampai, dia diuji lagi dan lagi. Dia dijual sana sini. Dia dipersalahkan kononnya menggoda isteri raja. Dia dipenjara. Semua itu dia terpaksa hadapi sendirian...!!! Apa kita sangka senang ke ujian-ujian itu?? Apa kita sangka Yusuf adalah Nabi, maka dia tidak ada masalah ??

Tidak ikhwah! Cuma yang mengkukuhkan posisi dan kekuatan hati Nabi Yusuf, adalah kepercayaan pada Allah..! Keyakinan pada Al-Haq!

Percayalah... Al-Haq pasti akan menang.. Lumrah alam telah membuktikannya...

Segala kesakitan dan kehinaan yang dilemparkan atas Al-Haq hanyalah sementara...

Umpama sebuah pohon yang tunasnya tertanam dalam tanah... Yang mungkin sebahagian daunnya nanti dimakan ulat.. Yang mungkin satu masa nanti dilanda kemarau... Tapi fitrahnya, pohon itu akan tetap hidup.. Dengan masa, tunas yang tertimbus akan timbul dan membesar.. Daun yang dimakan akan tumbuh semula.. Hujan akan turun juga satu masa nanti.. Ia akan tetap mampu mengharungi segala permasalahan itu.. Dan akhirnya menjadi sebuah pohon yang kuat.. Kerana itu adalah sunnatullah..

بَلۡ نَقۡذِفُ بِٱلۡحَقِّ عَلَى ٱلۡبَـٰطِلِ فَيَدۡمَغُهُ ۥ فَإِذَا هُوَ زَاهِقٌ۬‌ۚ 

Sebenarnya Kami melontarkan yang hak kepada yang bathil lalu yang hak itu menghancurkannya, maka dengan serta merta yang bathil itu lenyap.(21:18)

Yang dituntu daripada kita, terutama orang-orang yang ingin membawa perubahan, adalah kesabaran.

Bukan Allah taknak perubahan tu jadi sekelip mata, tapi hanya dengan proses dan perlahan-lahan, perubahan tu lebih stable dan sustaining.

Wallahua'lam

Mohd Aqmin
Teluk Intan





1 comment:

  1. mashaAllah
    ayuh sama2 kita terus tsabat dan bersemangat
    kita ikhwah!
    kita osem !
    inshaAllah :)

    ReplyDelete