Kalamullah

Kalamullah

Tuesday, July 6, 2010

Realiti



Tempoh hari ana berkunjung ke sebuah pasaraya.
Niatnya, nak mencari buku-buku untuk dibaca sepanjang berada dalam rumah.
Pergi ke Popular, konon-konon nak mencari buku-buku tarbawi yang bulih meniupkan api semangat. Harapannya, supaya nanti x cepat lelah bernafas dalam asap tebal di rumah.
tapi, silap ana juga. Kenapalah diletakkan harapan yang tinggi sangat. Nyata kecewa bila tiba di rak buku berlabel 'Islam'.
Buku apa yang ada?
-Rahsia rumah tangga bahagia
-Teknik solat khusyu'
-Rahsia Surah Yassin
-300 manfaat surah al-Fatihah
-Cara perdagangan Rasulullah
-Menjadi suami berjaya

Aah.. bukan kepalang kecewanya. Tiada walau sekelumit helaian yang menyebut tentang dakwah, suntikan ruhiyy atau apa-apa sekumpulan dengannya. Apa ini?
Oh, mungkinkah aku tersilap kedai? Tapi bukankah Popular itu sudah terlalu agung sebagai pusat jualan buku2 ternama? Apakah segala buku tarbawiyy itu sudah ditolak ketepi dari arus perdana? Eh, bukan nak perkecilkan buku-buku itu, cumanya, perkara yang lebih aula' tidak ada langsung! Kalau nak diumpamakan, macam dalam satu peperangan, dikumpulkan segala macam makanan, tapi langsung tidak ada walau satu senjata. Itu bukan peperangan namanya, tapi pesta makan. Kalau dalam seerah, kita belajar, macam mana para shabat hanya dibekalkan dengan sebiji kurma untuk pergi berperang. Kalau perang khandak, lagilah, semua pakat ikat perut. Yang lebih utama perlu didahulukan. Ini, kewajiban yang sangat dituntut, tidak ada langsung support systemnya.
Oh tuhan, apakah kami sudah terlalu lama tidur, sehingga ada mata tapi tidak mampu melihat, ada telinga tapi tidak mampu mendengar, ada hati tapi tidak mampu berfikir?

Dalam kekecewaan, ana pun mundar-mandir mencari kedai buku yg seterusnya...Nyatalah, semua serupa belaka. Cumanya, di MPH, aku terjumpa buku-buku karangan Abdul Latip Talib. Sekurang-kurangnya, ada jugalah sintipan seerah buat pedoman di masa terikat di rumah.

dengan memegang buku Umar Abdul Aziz, ana pun berjalan menuju ke pintu keluar pasaraya yang sangat besar itu.
tak semena-mena, ana dikejutkan pula dengan hentakan muzik rock. erk. Bukan muzik biasa2 nih. Ada satu band tengah perform kat stage. bergegar2. berdiri bulu roma tengoknya.
Muka semua melayu. Yang laki dok pakai seluar koyak rabak. konon macho. Perempuannya.. Astaghfirullah... Audiens dia? Penuh. Menyanyi melompat2. Menjerit2.
Oh, kalau tadi kecewa dengan ketiadaan suntikan ruhiyy, tiada buku-bku tarbawiy, sekarang?

Kecewa di satu sudut. Tapi satu sudut yang lebih dalam, rasa beban.
Ya, aku telah diberi ruang untuk memahami tanggungjawab sebagai khalifaturrahman. Maka tanggungjawabku berganda lebih besar.

"Dan sesungguhnya kami jadikan kamu umat pertengahan, untuk kamu menjadi saksi keatas manusia, dan menjadi rasul sebagai saksi keatas kamu....."
-Al-Baqarah, 2:143-

Aku hanya terpegun. Apakah cukup untuk aku menitiskan air mata untuk menyelamatkan aku dari azab yang pedih nanti? Oh, Tuhan, berilah aku kekuatan untuk melaksanakan tugas dan tanggungjawabku.

Mungkin dulu di negara orang keadaan jauh lebih dahsyat. namun, mereka bukan muslim. Maka kurang rasa keterikatanku dengan mereka. namun ini semuanya muslim belaka. Muslim yang dimulakan dengan M besar. Oh, beratnya tugas ini~
Inilah yang dikatakan, REALITI UMMAT.

Aku baru sahaja terjaga dari lamunan ayam-ayam ku. Oh, dahsyat nya mimpi itu. Perasaan yang memaksa mata mengalirkan butir-butir bercahaya.
Tuhan sahaja yang tahu keadaan itu.

Kawan-kawan. JOM BUAT KERJA!

4 comments:

  1. Ya Allah...beginilah realiti ummat...
    *terzzaass* sebab sume islam... =(

    ReplyDelete
  2. @lampu-meja:
    huhu.. Sama-samalah kita reflek diri balik..
    Kalau ana terjatuh, nta tolong tarik semula ya!
    huhu
    jzkk

    ReplyDelete
  3. moga kemuraman yang kita rasai akan menggembleng semangat untuk kita sama-sama terus ke depan.

    ReplyDelete