Kalamullah

Kalamullah

Sunday, May 13, 2012

Mereka, dan kita



Syurga adalah balasan daripada Allah SWT. Balasan bagi mereka yang menginfaqkan seluruh hidup mereka untuk Allah. Dan kita mengharapkan untuk sama-sama layak mendapat balasan yang serupa.

Tetapi mereka itu, benar-benar menginfaqkan seluruh hidup mereka untuk perjuangan...!

Mereka itu, benar-benar merindukan syahid dalam berjuang untuk agama Allah...!

Dan mereka itu juga, setiap kali jatuh dan diuji, sentiasa bingkas bangun untuk kesekian kalinya, kerana mereka yakin, perjuangan ini adalah perjuangan mereka, dan akan ada hanya dua kesudahan daripadanya, syahid, atau menang..!

Saksikanlah....



Inilah mereka...

Mengimpikan pembebasan Jerusalem...

Mendambakan kemenangan Islam, penegakan Khalifah...

Merasai hakikat dan erti kehidupan yang sebenar...

Hidup dalam perjuangan...



Dan kita.....?

Masih lagi dalam kegelapan, meraba-raba halatuju, masih dengan masalah emosi yang tidak menentu..

Masih lagi rakus dengan nafsu, menginginkan kepuasan yang tidak kenal erti cukup..

Masih lagi tidak sanggup bekorban, masih lagi mementingkan diri sendiri, masih lagi sombong, ego dengan Allah yang Maha Esa...

Masih lagi bermaksiat kepadaNya...

Masih lagi fasik, sambil menyorok-nyorokkan kefasikan.. Bermain-main dan memperolokkan Allah.. kononnya Dia tidak tahu setiap isi hati..

Masih lagi berat untuk berubah, masih tidak sanggup merendahkan ego..



Dan kita mendakwa kita ingin ke syurga yang sama?

Firman Allah:
Apakah kamu mengira bahwa kamu akan dibiarkan [begitu saja], sedang Allah belum mengetahui [dalam kenyataan] orang-orang yang berjihad di antara kamu dan tidak mengambil menjadi teman yang setia selain Allah, Rasul-Nya dan orang-orang yang beriman. Dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.
(At-Taubah, 9:16)

Andai kita diukur.. apakah kita akan masuk dalam kalangan manusia yang benar-benar berjihad..? Atau sekadar penumpang dalam agama ini? Atau sekadar pemerhati? Atau sekadar munafik? Dan sekiranya kita tidak diiktiraf... kemana lagi akan kita pergi?

Sesungguhnya Allah sahajalah yang dapat memimpin seseorang yang sesat kembali ke jalan yang lurus...

Dan moga Dia tidak mengenepikan, mengusir aku, kamu dan kita semua daripada kelompok manusia yang berada dalam rahmat dan keredhaanNya..


Wallahua'lam

London


**Kalau 5 tahun yang lalu kita bercakap tentang pembebasan Palestina, pasti sahaja kita merasakan ianya suatu yang sangat jauh dan hanya akan menjadi cita-cita dan harapan semata-mata. tapi kuasa Allah SWT, pada hari ini, andai sahaja Israel melihat roh jihad mereka ini, pasti terlintas dalam fikiran mereka, "mimpi buruk itu sudah tiba".

Membentuk Individu untuk ummat yang padu!

No comments:

Post a Comment