Kalamullah

Kalamullah

Tuesday, November 8, 2011

Hidayah itu, bukan dari kita



Pagi ini mentari muncul perlahan-lahan. Gamaknya, sepanjang hari tidak secerah biasa. Laporan cuaca pun menunjukkan hari akan mendung. Oh, tidak, sepanjang minggu akan mendung tanpa Matahari.

Dan sangat betul kata orang, dalam kemendungan dan kesejukan musim sejuk ini, penyakit futur sangat mudah menghinggap para daie. Kita akan berasa selesa dan ''justified'' untuk berehat. Aku ingin tidur, oh sebab cuaca mendung dan badan pun penat. Dan inilah masanya dimana kita sangat-sangat perlu berjihad melawan nafsu. Kita perlu menentang semua perasaan selain iman. Apatah lagi, dalam keadaan begini, barangkali tak semua yang kita harap dan rancangkan akan berjalan dengan lancar. Tapi tabahlah! Jangan terus patah dan menguncup. Daie harus bangkit dan teguh.

Kadang terasa, tak kira sebanyak mana kita cuba untuk menaikkan semangat dan mengekalkan kesungguhan, hakikat dan realiti yang berada dihadapan kita akan sangat selalu menjunamkan semuanya. Apatah lagi, setelah kita penat membina, sehingga kita sendiri yakin binaan itu telah kukuh, dan kita mula memberi mas'uliyah dan pertanggungjawaban, dengan harapan semua ini akan membina pengalaman dan seterusnya menjadikan binaan tadi lebih kukuh. Tapi semuanya semakin tinggal teori dan angan-angan. Tak pernah disangka, binaan tadi rupanya masih belum bersedia. Masih belum cukup kokoh untuk ditiup angin. Bukan marah, tapi sebenarnya, lebih kepada kecewa.

Mungkin sahaja ada kelompongan dalam diri ini yang menyebabkan keadaan ini. Oh, tidak, pastinya ada kecacatan dalam diri aku sehingga kesannya begini. Astaghfirullah. Ya Allah, janganlah Kau jadikan aku sebagai punca dan sebab kelemahan ini. Tunjukkanlah aku jalan untuk memperoleh rahmat dan keredhaanMu. Kuatkanlah hati dan kobarkanlah semangatku, Ya Rabbal A'lamin.


No comments:

Post a Comment