Kalamullah

Kalamullah

Friday, May 27, 2011

Fastabiqul Khairat



Hidup kita ini, tunjang dan asasnya cuma satu: Ghoyatuna

Itu sahaja sebenarnya qiblat dan matlamat kita. Mahukan Allah, merelakan diri sebagai hamba Allah yang satu. Kita dimestikan untuk berfikir, dalam kehidupan yg cukup singkat ini, apa sebenarnya yang kita ingin jadi, untuk benar-benar mendpat ghoyah tadi.

Lihatlah dalam cermin, lantunan imej diri kita sendiri. Apakah segala yang kita ada pada hari ini sudah cukup untuk menarik jutaan manusia dari lautan jahiliyyah kepada gelombang Islam? Apakah kapasitas kita sebagai seorang daie telah cukup besar dan kokoh, untuk kita gegarkan benteng Jahiliyah dengan tunjang Iman? Apakah amal kita sudah cukup ikhlas dan jujur, apakah Ihsan itu amalan setiap saat kita?

Demikianlah, seorang daie bisa mempersoalkan segala persoalan diatas. Mencari ruang untuk memperbaiki dirinya, lantas memperbaiki kondisi umat sekaliannya. Prioritasnya hanya satu: Ghoyahnya. Selagi setiap tindakannya membawa dia selangkah hampir Tuhannya, selagi itulah, tiada yang bisa menahannya. Tidak akan pernah dalam hidup seorang daie, masanya kosong, seolah tiada lagi ciri yang perlu dia baiki.

Ayuh, target kita membina individu manusia, kader dakwah yang tegar mempertahankan aqidah Ummat. Maka, carilah di celah-celah masamu, untuk menyumbang, barangkali sumbangan yang sedikit itu menjadi pembeza antara syurga yang indah, dan neraka yang menyeksa. Hidup ini tidaklah melainkan satu perjalanan yang singkat, kesakitan didalamnya terlalu sekejap untuk dirasai sekalipun.

Wallahua'lam

No comments:

Post a Comment