Kalamullah

Kalamullah

Wednesday, May 6, 2020

Allah sayangkan kita



Entah.. putaran masa dan penggiliran siang-malam kini telah membawa diriku bertahun jaraknya dengan diriku yang dulu

Ruang ini pun sudah hampir dilupakan terus, biarpun satu masa dulu inilah ruang melepaskan segala isihati dan tempat meluahkan rindu yang tak terhingga kepada cinta Illahi. Ya, demikianlah jauhnya jarak antara dulu dan kini

Dikala insan lain terlena, entah mengapa malam ini tidurku tak kena. Sementelahan ini adalah malam-malam dalam bulan Ramadan, ada juga aku tanyakan pada hati kecil, apakah tidak lagi aku dambakan malam-malam yang terisi dengan alunan quran dan air mata muhasabah.. namun hatiku bisu.. tidak tergamak memberi sebarang jawapan

Satu persoalan berbuah menjadi soalan-soalan lain, yang bermain difikiranku. Sesekali, terungkap memori silam, indah dan manisnya kenangan dulu. Wajah teman-teman terbayang dengan senyum tawa yang menggirangkan. Entah kenapa, tanganku laju mencari di Facebook. Rindu yang teramat, ku harap dapat terubat dengan melihat gambar dan wajah mereka yang terkini

Saat inilah.. saat inilah Allah itu membuktikan cintaNya kepadaku. Peristiwa yang berlaku dalam hidup kita, tak pernah terjadi dengan kebetulan. Kita tak pernah berjumpa dengan orang yang salah. Semuanya satu susunan yang indah untuk membolehkan kita kembali mengingat Allah.

Biarlah ku simpan detik ini. Agar ia menjadi titik pengingat untuk semangat yang kian kabur. Teman-teman, antum adalah permata ummah, yang pernah bersinar secerah cahaya mentari. Aku saksi kepada kenikmatan cahaya itu. Malah, betapa ramainya saksi yang dapat bersumpah dengan dahsyatnya keindahan kalian pada suatu ketika dahulu. Lihatlah tanah-tanah semaian yang mendapat manfaat darimu dulu, kini sudahpun menjadi sepohon pokok yang mekar, kukuh dan tinggi pucuknya menjulang ke langit.

Ini semua adalah bukti, keabsahan cinta yang pernah ada di hatimu. Janganlah kalian berputus asa. Allah sayangkan kita, dan Dia akan tunjukkan jalan-jalan pulang bagi mengkabulkan doa kita agar kita ini kembali saling mengukuhkan iman.. "satukanlah hati-hati kami dengan karunia iman dan indahnya tawakkal kepadaMu.."

Cintaku pada kalian biarpun kadangkala terkambus dek sibuknya dunia, ia tetap ada disitu, rindu akan kehangatan senyuman yamg pernah menjadi sumber kekuatan suatu masa dahulu..

1 comment:

  1. Alhamdulillah, akhirnya encik dah kembali :)

    Rindu nak main basketball di finsbury park, main badminton/futsal di sobell, makan senyap2 di PFC, beli buah sebaik keluar dari tube finsbury on the way ke rumah, rubicon mangga kedai runcit dekat rumah.

    Teruskan menulis encik, sekurangnya terubat rindu saya pada sahabat2 sepermainan dulu :')

    ReplyDelete