Kalamullah

Kalamullah

Sunday, July 28, 2013

Misr, Kami bersamamu



وَڪَأَيِّن مِّنۡ ءَايَةٍ۬ فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضِ يَمُرُّونَ عَلَيۡہَا وَهُمۡ عَنۡہَا مُعۡرِضُونَ
Dan banyak sekali tanda-tanda [kekuasaan Allah] di langit dan di bumi yang mereka melaluinya, sedang mereka berpaling daripadanya.
(12:105)

Ya, apa yg berlaku harini, semuanya adalah tanda-tanda daripadaNya
Langit yg masih biru
Awan yg berarak
Kucing dan anjing yg masih tak sebulu
Burung yg kadang-kala melepaskan 'bom' atas kereta
semua itu adalah tanda² daripada Allah
untuk kita tadabburkan
Fikirkan
Dan ambil ibroh

Termasuklah yg berlaku di Mesir
Kita marah
Kita geram
Tapi, apakah mesej yg cuba Allah sampaikan pada kita melaluinya?

Kita pernah mendengar kisah² dari kitab² kuning....
Kisah² ajaib, tentang para mu'minin yg dihempap kezaliman taghut
Tentang Bani Israel diperlaku dgn kejam oleh Firaun
Tentang pelbagai kejadian luar biasa
Yang mana usai membaca kisah itu, dada kita berombak, mulut kita hanya mampu menuturkan
"La hawla wala Quwwata Illa billahil Aliyyil Adzim"

Kini,
Hari ini,
Dalam usia kita masih hidup,
Allah datangkan lagi kisah semisal itu
Kisah ibu yang merebus batu untuk menyedapkan hati sang anak
Kisah kanak-kanak yg bangkit menolak kedzaliman
Orang yg berdarah² dalam medan perang, tetapi tidak mahu membuka puasa
Hanya kerana mereka mahu syahid dalam keadaan berpuasa
Mereka mahu berjumpa Allah azza wajalla sambil dapat berkata
"aku berjuang di jalanMu, dalam keadaan berpuasa"

Apakah pengakhiran mereka nanti...???

Orang-orang seperti ini... Tidakkah Allah swt akan membalas mereka dengan syurga?

Masihkah ada ruang di Jannatul Firdaus Mu ya Allah untuk hamba sejahil aku.. yang sarat dengan dosa..

Kisah 1

Hala Mohamed Abu She'sha
Telah syahid dalam serangan samseng semasa perarakan menyokong legitimasi di Mansurah Jumaat semalam, 10 Ramadhan 1434H.

Status terakhir beliau di akaun facebook peribadi miliknya:
"Kami mencintai kesyahidan jauh lebih besar dari kami mencintai kehidupan, oleh itu jangan cabar kami, bagi kami syahid itu adalah cita-cita tertinggi kami"

Kisah 2

Walaupun beliau cedera parah, beliau tetap menolak untuk berbuka, kerana beliau berharap untuk berbuka di syurga.

Kisah 3

Gambar As Syahid Umar Al Haridy, seorang hafiz quran yang membantu anak-anak kecil di Masjid menghafal Al Quran.

Lihatlah pada tolak ansur agama ini di wajahnya dan pada kitab Allah di tangan kanannya.

Selepas hari beliau pergi ke Medan Rabiatul Adawiyah, setiap hari anak-anak ini datang bertanyakan perihal Umar Al Haridy di hadapan Masjid dan menanti-nanti kedatangannya untuk membantu mereka menghafal Al Quran lagi.



Dan pelbagai lagi kisah² yg menyayat hati...

Bukan tersentuh semata-mata kerana mereka dizalimi...
Tapi kerana kukuhnya keinginan mereka utk mati di jalan Allah
Dan Allah telah mengabulkan impian mereka

Mereka ini nyata sekali orang yg terpilih...


Ya Allah, aku juga mahu tercatat sebgai orang yg berjuang untukMu
Walau aku tahu... aku ini terlalu berdosa... terlalu hina.. terlalu teruk...

Perangaiku masih sgt menyedihkan
amalanku super kurang
aku masih banyak membuang masa
Masih banyak maksiat

Tapi ya Allah
Aku berdoa
aku memohon
Aku mengharap

Satu hari nanti... Kau kabulkan doa ku ini
Moga Aku tercatat dalam kalangan orang² yg syahid
Kerana berjuang utkMu

Kau bantulah aku membina imanku
Bantulah aku membina peribadiku
Bantulah aku membina diriku

Moga Aku satu hari nanti layak
Utk mati syahid di jalanMu


video



''Nafas kebenaran itu lebih panjang daripada nafas kebatilan, jangan sangka kami takut, tertekan atau ragu-ragu dengan kudrat tuhan kami".

"Kami akan kekal disini, dan jika dengan izinNya dicatat kematian untuk kami, maka kami akan mati sebagai syuhada, dan jika dicatat hidup untuk kami, maka kami akan hidup dengan merdeka"

"Aku akan kekal disini sehingga Dr Mursi kembali menjadi pemimpin, sehingga Mubarak kembali ke penjara, dan sehingga As Sisi dihukum gantung, hak-hak orang yang telah mati tidak akan disia-siakan, kami akan mati bersama mereka, tidak ada apa yang dapat mengalahkan orang yang mencintai kematian, dan kami cinta kepada kematian!"

Kata-kata Al-Haq sememangnya mempunyai graviti yg sgt dahsyat, bagaimana ia mampu terlahir?

Kekuatan, strategi, kekuasaan, pemerintahan mungkin mampu untuk mengawal jasad manusia. Tapi hati manusia yg tertarbiah, nyata sekali tidak akan tergugah dgn apa² gesakan fizikal. Kita sudah nampak dgn jelas siapa pemenang sebenar "permainan" ini...

Kalau pertempuran ini mengejar material, ya, Sisi mungkin bisa jadi pemenang
Tapi kalau 'goal' pertempuran ini ialah kekuatan dan kesatuan, keyakinan dan kepercayaan,
Sisi adalah 'loser' paling teruk

Kecuali semua yg berkumpul (50-60% penduduk Mesir) dibunuh/dihalau keluar/dirasuk hantu,
Mesir tidak akan pulang kepada pemerintahan toghut.

HasbunaAllahu wani'mal wakeel

Allahummansur Islama wal Muslimeen
Fi Misr, fi falastin, fi syiria, fi kulli makan, wa kulli zaman

Ayuhlah singa-singa Islam
Tanda apa lagi yg kau tunggu daripada Tuhanmu
Agar engkau akhirnya sedar, dan bingkas bangun dari lenamu

Sekaranglah masanya
Sudah berlalu masa rehatmu
Sudah tiada masa berlapang tangan

Ayuh!!

Wallahua'lam



 فَلَمَّآ أَحَسَّ عِيسَىٰ مِنۡہُمُ ٱلۡكُفۡرَ قَالَ مَنۡ أَنصَارِىٓ إِلَى ٱللَّهِ‌ۖ قَالَ ٱلۡحَوَارِيُّونَ نَحۡنُ أَنصَارُ ٱللَّهِ ءَامَنَّا بِٱللَّهِ وَٱشۡهَدۡ بِأَنَّا مُسۡلِمُونَ
Maka tatkala ’Isa mengetahui keingkaran mereka [Bani Israil] berkatalah dia: "Siapakah yang akan menjadi penolong-penolongku untuk [menegakkan agama] Allah?" Para hawariyyin [sahabat-sahabat setia] menjawab: "Kamilah penolong-penolong [agama] Allah. Kami beriman kepada Allah; dan saksikanlah bahwa sesungguhnya kami adalah orang-orang yang berserah diri
(3:52)


Cinta itu mistik




Cinta pada Allah
Betulkah anda mencintaiNya?

Cinta itu dapat dilihat
Ia bukan dibuat-buat
Ia bukan dipaksa-paksa

Orang bercinta...
Tiba-tiba dia akan tersenyum seorang diri
Tiba-tiba dia risau dan gelabah andai ada yg tak jadi
Hidupnya berputar sekeliling satu objek
Objek yang dicintainya

Dalam laci
Penuh surat-surat cinta
Dalam phone
mesej² istimewa disimpan supaya tak terdelete
Setiap hari rasa nak whatsapp buah hati
Setiap hari rasa nak tanya "apa kaba" "harini buat ape" "sihat ke"
Tak pernah pulak terlintas "bosannya buat benda sama setiap hari"

Kalau nak jumpa..
Mesti pakai baju cantik².. wangi²..
Mesti fikir apa nak bg hadiah spesel harini...
Mesti nak buat impression yg best²
Kalau x jadi.. akan down..
akan nangis..
akan x lalu makan..

Mistik tak cinta?
Habis duit
Habis masa
Habis semua
Xpe... demi cinta kan?
Semua jadi berbaloi

Antara harta benda dan kekasihnya...
Ambik la semua harta, jgn sentuh kekasih ku...
Kita selalu tengok dalam drama orang sanggup bayar puluhan ribu sbg tebusan isteri/anak yg diculik
Kalau hero yg kuat² pun, kelemahan dia mesti kekasih yg dicintainya..

Antara kerja dan buah hatinya...
Bukankah biasanya orang sanggup amik cuti untuk honeymoon? Lunch hour lama sikit sbb 'lunch date' dengan kekasih? Ponteng kerja sebab nak pg vacation? "kerja boleh carik. cinta hati, susah kot nak jumpa!"

Ajaib.. Hebat.. Mistik..

Agak-agak kan.. Kita ni, jadi cemas, jadi rindu, jadi excited, jadi gembira, jadi sedih, jadi kuat, jadi lemah, jadi longlai, jadi bersemangat..... Kebanyakannya dipandu oleh apa ek?

Girlfriend lama mesej? -->excited, resah, happy, etc²
Kerjaya dapat offer kerja best² -->risau, semangat, kuat etc
Bisness kita yg makin berkembang/menguncup? --->risau, pening, x leh tidur, call semua org tanya pendapat
Study kita yg first class tu? --->risau, xleh tidur, kuat, disiplin, semangat
Pasukan bola sepak yg kita puja²? -->happy, excited, melompat bila gol
Hero dalam cerita korea/hindustan yg kita tengok? -->nangis sama² mcm heroin dlm cerita tu
Tidur atas katil yg kita suka... -->zzzzz

وَمِنَ ٱلنَّاسِ مَن يَتَّخِذُ مِن دُونِ ٱللَّهِ أَندَادً۬ا يُحِبُّونَہُمۡ كَحُبِّ ٱللَّهِ‌ۖ وَٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓاْ أَشَدُّ حُبًّ۬ا لِّلَّهِ‌ۗ وَلَوۡ يَرَى ٱلَّذِينَ ظَلَمُوٓاْ إِذۡ يَرَوۡنَ ٱلۡعَذَابَ أَنَّ ٱلۡقُوَّةَ لِلَّهِ جَمِيعً۬ا وَأَنَّ ٱللَّهَ شَدِيدُ ٱلۡعَذَابِ
Dan di antara manusia ada orang-orang yang menyembah tandingan-tandingan selain Allah; mereka mencintainya sebagaimana mereka mencintai Allah. Adapun orang-orang yang beriman sangat cinta kepada Allah. Dan jika seandainya orang-orang yang berbuat zalim itu mengetahui ketika mereka melihat siksa [pada hari kiamat], bahwa kekuatan itu kepunyaan Allah semuanya dan bahwa Allah amat berat siksaan-Nya [niscaya mereka menyesal].
(2:165)


Banyaknye tuhan kita
T______T


1. siapa org yg sembah benda lain? orang yg cinta macam² seolah² benda² tu sama taraf dengan Allah
2. siapa orang yg beriman? orang yg betul² cinta pada Allah. kata orang "Maa fi Qalbi Ghairu Allah" "Apa lg dalam hatiku selain Allah"
3. Orang-orang yg pertama tadi, Allah label sebagai orang yg berbuat zalim
4. Orang² zalim ni akan melihat kekuatan dan kekuasaan Allah. Macam mana? Melalui siksaan.
5. orang² ni adalah orang² yg akan menyesal...


Jadi.. Nasihat saya pd diri sendiri dan semua... Jom cari Cinta Allah. Allah ni Maha Menyintai tau. Dia tak jual mahal. Xyah nak tackle susah².

Hadith Qudsi:
Dari Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu, ia berkata : Nabi Shalallahu ‘alaihi wa sallam bersabda : "Allah Ta'ala berfirman : "Aku menurut sangkaan hambaKu kepadaKu, dan Aku bersamanya apabila ia ingat kepadaKu. Jika ia ingat kepadaKu dalam dirinya maka Aku mengingatnya dalam diriKu. Jika ia ingat kepadaKu dalam kelompok orang-orang yang lebih baik dari kelompok mereka. Jika ia mendekat kepadaKu sejengkal maka Aku mendekat kepadanya sehasta. jika ia mendekat kepadaKu sehasta maka Aku mendekat kepadanya sedepa. Jika ia datang kepadaKu dengan berjalan maka Aku datang kepadanya dengan berlari-lari kecil"

Wallahua'lam



Sunday, July 14, 2013

Bergembiralah















Luasnya rahmat Allah...

Kita manusia sangat mudah putus asa.. Walhal, Islam mengajarkan kita hidup dengan penuh rahmat dan ketenangan... Allah tak pernah jemu menerima taubat kita.... Kita je yang selalu give up nak taubat sebab asyik ulang semula dosa.. Terus kan taubat, dan teruslah meminta agar Allah kokohkan hati, hidupkan Iman.. Agar kita dapat melawan segala nafsu dan syaitan yg cuba menyesatkan kita.. menggelincirkan kita...

Kalau Iblis yang derhaka, terlaknat, terkutuk tu mintak doa untuk hidup sampai hari akhirat supaya dapat sesatkan manusia pun Allah terima, takkanlah doa orang yang solat, yang sujud, Allah tak terima...

Tapi.. Bila kita mintak Allah kukuhkan hati kita... Kita mintak Allah hidupkan iman kita... Kite kena fahamlah.. Allah pasti kabulkan punya doa kita.. Macam mana nak kukuhkan hati? Macam mana nak hidupkan iman? Kalau para sahabat dulu pun, hati mereka dikukuhkan dan iman mereka hidup bukan secara magic (ie tiba-tiba kuat iman). Mereka diuji... DIUJIIIII!

Ujian yang macam mana? Yang gila-gila. Yang menyesakkan dada. Yang sampaikan para rasul dan orang-orang yang bersama mereka pun bertanya, "mata nasrullah..."

Percayalah... Teruslah bertaubat.. Dan yakinlah dengan percaturan Allah.. Bergembiralah, doamu sedang dikabulkan


Wallahua'lam




Saturday, July 13, 2013

Keladak



Umpama air yg tersekat
di dasarnya terhimpun mendapan
Setelah sekian lama permukaannya tampak jernih
Hinggakan tertarik hati yg memandang

Tapi tatkala dihumban batu-batu realiti
Air tadi terus berkeladak
Jernih berubah kotor
Mendapan kembali tersebar
Segalanya berlumpur
.
.
.
Umpama terik di padang pasir
Buminya terhimpun pepasir dan debuan
Jalannya tampak lenggang
jelas bahkan seolah bersih

Tiba-tiba
Datangnya kuda-kuda berlari
Maka terapunglah..!
Teserlahlah segala debuan mewarnai udara
kotoran yg bisa menyesakkan dada
.
.
.
Barangkali... Itulah hati ini..
kotorannya telah mendap
debuannya telah menetap
Dari permukaan, ia kelihatan bersinar
Hati itu kelihatan cergas dan ceria
Dengan manisnya kelazatan iman
Dengan asyiknya ligat dalam amal

Tapi...
Saat realiti menghempap
Saat ujian dan cabaran menderu
Segala kelodak hati timbul
Terapung semuanya
Menutup terus permukaan yg tadinya bersinar
Menyesakkan terus titik yg tadinya nadi
Sedih.. kecewa.. putus asa...

Maka terjadilah...
perasaan insaf, semangat, futur dan kecewa
berbolak-balik dan berubah dalam masa seminit
Bahkan mungkin semua itu bertukar-tukar kurang dari setengah menit
Menjadi manusia yg berputar-putar
Kalbu yg keliru
Apakah ini realiti hidup?
.
.
.
Tenanglah...
Berikanlah dirimu peluang untuk belajar..
Hati dan akalmu perlukan pendidikan
Mereka selama ini dipaksa berperang tanpa peluang memahami hidup
Berikanlah dirimu harapan dan kepercayaan
Maafkanlah kesilapan
Periksalah jiwa
Bersihkanlah sengketa
Tenanglah...
Usah terlalu berselirat
Tingkatkan kesabaran
Tambahkan tawakkal
Percayalah dan tenanglah..

Tiada gunanya bersikap ceroboh dan terburu
Hidupmu bukan utk menyentuh langit angkasa
Tapi untuk menikmati perasaan hamba di bawah naungan Tuhan
Tenanglah...
Sabarlah...
Dan percayalah..

Periksa hatimu... Ia sedang menangis dirobek nafsu dan cerobohmu
Ubatilah ia dengan iman.. Dengan taqwa.. Dengan tawakkal..

Wallahua'lam